زوال عقل و رژیم غذایی: آیا ارتباطی وجود دارد؟

⏱ زمان مطالعه: 2 دقیقه
به این نوشته امتیاز دهید.

زوال عقل عامل اصلی ناتوانی و مرگ در سراسر جهان است. هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. تحقیقات اخیر بر این موضوع متمرکز شده است که آیا رژیم غذایی بر خطر و پیشرفت زوال عقل تأثیر میگذارد یا خیر. در این تحقیق، پزشکان شواهد را ارزیابی کرده و به چگونگی کمک به کاهش خطر زوال عقل می پردازد.

آخرین تحقیقات در مورد ارتباط بین رژیم غذایی و خطر زوال عقل چه می گوید؟

 بررسی می کنیم. بر اساس گفته های سازمان جهانی بهداشت، زوال عقل بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد که هر ساله تنها 10 میلیون نفر از این افراد تشخیص داده می شوند. حدود 60 تا 70 درصد از افراد مبتلا به زوال عقل در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که تقریباً چند میلیون نفر از این افراد در کشور عزیزمان حظوردارند.

این بیماری ممکن است سومین علت اصلی مرگ پس از سرطان و بیماری قلبی در گروه های سنی خاص باشد.

با افزایش جمعیت جهان، سازمان جهانی بهداشت پیش بینی می کند که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تا سال 2030 به 78 میلیون نفر و تا سال 2050 به 139 میلیون نفر افزایش یابد.

بر اساس تحقیقات موجود، دیابت، چاقی و بیماری های قلبی که می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند، همگی در حال افزایش هستند.

علائم اصلی زوال عقل مشکلات حافظه، از دست دادن عملکرد شناختی و هماهنگی و تغییرات شخصیتی است. مهم‌ترین عامل خطر زوال عقل پیری است – بیش از 90٪ افراد مبتلا به زوال عقل بالای 65 سال هستند – اما عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد و بیشتر درمان ها علائم را بدون کاهش سرعت پیشرفت بیماری کاهش می دهند. بنابراین آیا راه هایی برای کاهش این خطر وجود دارد؟

آیا یک رژیم غذایی “سالم” می تواند خطر را کاهش دهد؟

تناسب اندام و تغذیه سالم می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد – و رژیم غذایی بخش بزرگی از تناسب اندام است.

دکتر کریستوفر وبر، مدیر ابتکارات علمی جهانی در انجمن آلزایمر، خاطرنشان کرد:

تحقیقاتی که به رابطه بین رژیم غذایی و عملکرد مغز می پردازد به خوبی تثبیت شده است. شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد آنچه برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید است.

برخی از مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی مانند مدیترانه ای می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. این رژیم شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، آجیل و دانه ها، روغن زیتون و ماهی، به همراه مقادیر کمی لبنیات، تخم مرغ و گوشت قرمز است.

تحقیقات اخیر نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی مخصوص مغز که مایند نام دارد با بهبود عملکرد شناختی مغز ارتباط دارد و روند پیشرفت از اختلال شناختی خفیف به زوال عقل را کند می کند.

در تحریریه دکتر مایکو سعی بر آنست تا همیشه سه نکته : کاربردی بودن ، جامع بودن و مخاطب محور بودن نوشته ها، در اولویت قرار گیرد. با ما همراه باشید تا آنچه در حوزه سلامت به آن نیاز دارید را بدانید.:)

دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها