Browsing: بیماری های جنسی

شایع ترین بیماری جنسی و مقاربتی چیست؟

اصطلاح بیماری جنسی یا مقاربتی (STDs) برای اشاره به وضعیتی است که فرد از طریق رابطه جنسی، دچار عفونت شده باشد. در حین ارتباط فیزیکی، فرد می‌تواند با داشتن رابطه جنسی محافظت نشده واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که ناقل بیماری است، به بیماری‌ های جنسی مبتلا شود. بیماری جنسی انواع مختلفی دارد که به دو دسته اصلی عفونت مقاربتی (STI)  و بیماری مقاربتی (VD) تقسیم می شود. بیشترین موارد گزارش شده از بیماری های مقاربتی کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس در سال 2018 بود. افزایش این سه نوع از بیماری های جنسی و مقاربتی که به آن ها عفونت های جنسی و مقاربتی یا STI نیز گفته می شود، بیشتر سلامت جنسی نوجوانان و جوانان دیده می شود. بیش از نیمی از موارد سوزاک و کلامیدیا در افراد زیر 25 سال است و تقریباً از هر چهار دختر نوجوان یک نفر مبتلا به STD است. این بدان معنا نیست که رابطه جنسی تنها راه انتقال بیماری ‌های جنسی و مقاربتی است. بسته به نوع بیماری جنسی، عفونت‌ها ممکن است از طریق سوزن‌های استفاده شده و یا شیردهی مادر نیز منتقل شوند. برای آشنایی بیشتر با تمامی بیماری های شایع جنسی مردان و زنان با دکتر مایکو همراه باشید.

بیماری جنسی چیست؟

علائم بیماری های جنسی و مقاربتی در مردان

از آنجایی که بسیاری از بیماری های جنسی و مقاربتی هیچ علامتی ندارند، افراد می توانند ناخودآگاه عفونت را به شریک جنسی خود منتقل کنند. برای مردان، بیماری های مقاربتی خطر ابتلا به عفونت های مادام العمر، ناباروری اسپرم و احتمالاً سرطان را افزایش می دهد.

به طور معمول علائم شایع بیماری های جنسی و مقاربتی در مردان عبارتند از:

علائم بیماری های جنسی مردان

علائم بیماری های مقاربتی و جنسی در زنان:

در بسیاری از موارد، بیماری جنسی و مقاربتی در زنان علائم قابل توجهی ایجاد نمی ‌کند و بدون اینکه بدانید، می توانید بیماری جنسی و مقاربتی را در حین رابطه جنسی به شریک خود منتقل کنید. علائم بیماری جنسی در زنان عبارتند از:

  • ترشح غیر معمول از واژن یا مقعد
  • درد هنگام ادرار کردن
  • توده یا رشد پوست در اطراف اندام تناسلی یا پایین (مقعد)
  • خونریزی غیر معمول واژینال
  • خارش ناحیه تناسلی یا مقعد
  • تاول و زخم در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد
  • زگیل دراطراف ناحیه تناسلی یا مقعد
  • زگیل در دهان یا گلو که بسیار نادر است.

Sangini S. Sheth، MD، MPH، متخصص زنان و زایمان Yale Medicine می گوید: «آنچه اغلب به آن پرداخته نمی شود این است که بسیاری از این بیماری های جنسی و مقاربتی می توانند عواقب بلندمدتی به خصوص برای زنان داشته باشند. داشتن یک بیماری جنسی، زن را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد از جمله درد لگن، مشکلات در حین باروری و افزایش خطر در حاملگی خارج رحمی (زمانی که تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته می شود) قرار می دهد.

معرفی 11 بیماری جنسی و مقاربتی

بسیاری از عفونت‌ها می‌توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند. هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم لاتکس مردانه یا از کاندوم پلی اورتان زنانه به همراه دارویی که اسپرم را از بین می برد (اسپرم کش موضعی) استفاده کنید. شایع ترین انواع بیماری‌ جنسی در زیر شرح داده شده است:

شایع ترین بیماری های جنسی و مقاربتی

کلامیدیا (Chlamydia):

کلامیدیا، شایع ترین بیماری جنسی و مقاربتی ویروسی در دنیا است. ویروس کلامیدیا تراکوماتیس است که می تواند مجرای ادرار (باز شدن مثانه) و دهانه رحم (باز شدن رحم) را آلوده کند. کلامدیا بیشتر در بین جوانان 17 تا 25 ساله مشاهده شده است. این بیماری مقاربتی به راحتی قابل درمان است، اما مانند سایر عفونت های جنسی و مقاربتی، کلامیدیا تمایل به خاموشی دارد و تا زمانی که علائم بیماری جنسی کلامدیا در بیمار مشاهده نشود، وجود این ویروس تشخیص داده نمی شود. از هر چهار زن مبتلا به کلامیدیا سه نفر و از هر دو مرد مبتلا به کلامیدیا یک نفر هیچ علامتی از این بیماری را ندارند.

هنگامی که علائم  کلامدیا ظاهر می‌شوند، اغلب شامل موارد زیر است:

  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن
  • ترشحات سبز یا زرد از آلت تناسلی یا واژن
  • درد در ناحیه زیر شکم

در صورت عدم درمان، بیماری جنسی کلامیدیا می‌تواند منجر به عفونت‌های مجاری ادراری، غده پروستات یا بیضه‌ها، بیماری التهابی لگن و ناباروری شود. اگر یک زن باردار مبتلا به کلامیدیا درمان نشده باشد، می‌تواند آن را در هنگام تولد به نوزاد خود منتقل کند و علائمی مانند سینه پهلو، عفونت چشم و حتی کوری در نوزاد ایجاد شود.

*آنتی بیوتیک‌ها به راحتی می‌توانند کلامیدیا را درمان کنند. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها نیز باعث بروزعوارض مخصوصا برای خانم‌های باردار خواهد شد، پس تا جایی که ممکن است از یک پزشک زنان و زایمان مشورت بگیرید. با استفاده از دکتر مایکو می توانید به راحتی نوبت حضوری و یا آنلاین خود را با بهترین پزشکان بیمارستان ها و کلینیک ها ثبت نمایید.

بیماری های جنسی STDs

بیماری جنسی سوزاک (Gonorrhea):

عفونت بیماری کلامیدیا گاهی با بیماری سوزاک، عفونت باکتریایی دیگری که از طریق مقاربت واژینال و مقعدی و رابطه جنسی دهانی منتقل می شود، اشتباه گرفته می شود. این دو بیماری نه تنها علائم مشابهی دارند، بلکه ممکن است با هم بروز کنند. این بیماری بسیار دردناک است و معمولا از مجرای ادرار (باز شدن مثانه) یا دهانه رحم شروع می شود. با این حال، ویروس سوزاک که به سرعت در حال تکثیر است می تواند به رحم و لوله های رحم آسیب بزند و منجر به بیماری التهابی لگن (PID) شود. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری سوزاک هیچ علائمی ندارند. اما در صورت حاد شدن بیماری سوزاک علائم زیر نمایان می شوند:

  • ترشحات سفید، زرد یا سبز از آلت تناسلی یا واژن
  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن
  • تکرر ادرار بیش از حد معمول
  • خارش در ناحیه تناسلی
  • گلو درد

در صورت عدم درمان، سوزاک می‌تواند منجر به عفونت پروستات یا بیضه ها، بیماری التهابی لگن و ناباروری شود. البته سوزاک معمولاً با آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان می‌شود.

این امکان وجود دارد که مادر در هنگام زایمان، سوزاک را به نوزاد منتقل کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بیماری سوزاک می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی نوزاد ایجاد کند. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان، زنان باردار را تشویق می‌کنند که برای تشخیص بیماری جنسی احتمالی، به دکترمتخصص مامایی خود مراجعه کنند و یا در صورت نیاز به صورت آنلاین مشورت داشته باشند.

بیماری جنسی هپاتیت A :

هپاتیت A یک نوع از ویروس هپاتیت است که معمولاً نیازی به درمان ندارد و در خیلی از مواقع خود به خود از بین می رود، اما بسیار مسری است. بر اساس منبع معتبر سازمان جهانی بهداشت ((WHO، سالانه 1.4 میلیون نفر در جهان به هپاتیت A مبتلا می شوند. هپاتیت A از طریق موارد زیر منتقل شود:

بیماری های مقاربتی جنسی چگونه ایجاد می شود؟

درمان هپاتیت A معمولاً بر کاهش علائم تمرکز دارد زیرا هیچ درمان رسمی برای بیماری جنسی هپاتیتA  وجود ندارد. افراد می توانند با استفاده از کاندوم یا سایر روش های پیشگیری برای هرگونه تماس جنسی، از جمله رابطه جنسی دهانی و رابطه مقعدی، از ابتلا به هپاتیت A جلوگیری کنند.

بیماری مقاربتی هپاتیت B:

بیماری جنسی و مقاربتی هپاتیت یک ویروس جدی است که به کبد حمله می کند. واکسن های هپاتیت از دهه 1990 به جلوگیری از این عفونت کمک کرده است به طوری که هر سال موارد کمتری برای این بیماری به پزشکان مراجعه می کنند. خون، مایع منی و مایعات بدن، در حین رابطه جنسی می تواند ویروس هپاتیت-ب را منتقل کند. طی تحقیقاتی که روی مادران باردار دارای ویروس هپاتیت–ب انجام شده است این ویروس می تواند از مادر باردار به نوزاد منتقل شود. مراقبت از افراد مبتلا به هپاتیت-ب در طولانی مدت به بهبود انها کمک شایانی می کند.

علائم هپاتیت – ب در افراد داری بیماری جنسی اغلب شامل تب، سردرد، درد عضلانی، خستگی، کم اشتهایی، استفراغ و اسهال. همچنین نشانه های ویروس هپاتیت ب و آسیب به کبد در بدن افراد دارای بیماری های مقاربتی و جنسی اغلب با موارد زیر نمایان می شود:

  • ادرار تیره
  • درد شکم
  • زرد شدن پوست
  • زردی چشم ها

علائم بیماری جنسی چیست؟

از آنجایی که ویروس هپاتیت-ب به سلول های کبد حمله می کند منجر به بیماری های ناخوشایندی می شود و در موارد خاصی ویروس هپاتیت-ب باعث احتمالاً مرگ شود.

بیماری هایی که ویروس هپاتیت-ب یا HBV در بدن ایجاد می کند شامل:

  • سیروزکبدی
  • سرطان کبد
  • نارسایی کبد

هیچ درمان شناخته شده ای برای هپاتیت-ب وجود ندارد. با این حال، داروهایی برای درمان عفونت ناشی از ویروس هپاتیت-ب در بدن وجود دارند که توسط پزشک متخصص تجویز می شود. به طور کلی واکسن هپاتیت-ب بهترین روش مبارزه با هپاتیت-ب است. هپاتیت-ب یا HBV حاد درمان ندارد اما هپاتیت-ب مزمن با داروهای ضد ویروس هپاتیت، درمان با اینترفرون یا پیوند کبد درمان می شود. واکسن هپاتیت بهترین پیشگیری از این بیماری جنسی است.

ایدز (HIV):

در ده سال اولی که ایدز شیوع پیدا کرد تعداد کمی به طور متوسط ​​بیش از دو سال زنده ماندند. اچ آی وی (HIV)  می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به ویروس‌ها یا باکتری‌های دیگر و ایجاد سرطان‌های خاص را افزایش دهد. در صورت عدم درمان بیماری جنسی ایدز، این بیماری مقاربتی می‌تواند منجر به مرحله 3 اچ آی وی، معروف به ایدز شود. اما با روش‌های درمانی مدرن، بسیاری از افراد مبتلا به اچ آی وی هرگز مبتلا به ایدز نمی‌شوند. در مراحل اولیه بیماری جنسی ایدز، به راحتی می‌توان علائم HIV را با علائم آنفولانزا اشتباه گرفت. به عنوان مثال، علائم اولیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • لرز
  • درد‌های مداوم
  • تورم غدد لنفاوی
  • گلو درد
  • سردرد
  • حالت تهوع

این علائم اولیه معمولاً ظرف یک ماه یا بیشتر برطرف می‌شوند. از آن زمان به بعد، فرد می‌تواند HIV را بدون ایجاد علائم جدی یا مداوم برای سال های طولانی حمل کند. سایر افراد ممکن است علائم غیر معمولی در بدن خود احساس کنند، مانند: خستگی مکرر، تب، سردرد، مشکلات معده.

هنوز هیچ درمانی برای بیماری مقاربتی اچ آی وی وجود ندارد، اما گزینه‌های درمانی متفاوتی برای مدیریت ایدز به کار گرفته می شود.  درمان مناسب می‌تواند انتقال اچ آی وی را به شریک جنسی کاهش دهد. درحقیقت، درمان به طور بالقوه می‌تواند میزان اچ آی وی در بدن فرد را به سطوح غیر قابل تشخیص کاهش دهد. بدون آزمایش، بسیاری از افراد مبتلا به اچ آی وی متوجه وجود آن نمی‌شوند. برای تشخیص و درمان زودهنگام، توصیه می‌شود که همه افراد بین 18 تا 60 سال حداقل یکبار آزمایش ایدز را انجام دهند. افرادی که در معرض خطر بالای ایدز هستند باید حداقل سالی یکبار مورد آزمایش قرار گیرند، حتی اگر علائمی نداشته باشند. همچنین مدنظر داشته باشید که با پیشرفت‌های اخیر در آزمایش و درمان، می‌توان زندگی طولانی و سالمی با وجود ابتلا به HIV داشت.

علائم بیماری جنسی ایدز

زگیل تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی HPV:

HPV جز شایع ترین بیماری جنسی و مقاربتی STI دربین جوانان است، اما اکثر افراد مبتلا به این نوع از بیماری های مقاربتی هیچ علامتی ندارند. HPV جز خطرناکترین بیماری های جنسی یا STDs است که مشکلات خاصی را برای سلامتی ایجاد می کند و باید با مراجعه زود هنگام به دکتر بیماری های مقاربتی جلوی پیشرفت آن را گرفت.

راه های انتقال زگیل تناسلی در hpv چیست؟

راه های انتقال زگیل تناسلی در hpv اغلب از طریق تماس پوست به پوست یا رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد که برخی از آنها خطرناک تر از انواع دیگر هستند.

علائم ویروس پاپیلومای انسانی HPV)) اغلب به این شکل است:

  • زگیل تناسلی
  • زگیل در ناحیه دهان یا گلو

برخی از انواع عفونت اچ پی وی می‌تواند منجر به سرطان شود، که شامل:

  • سرطان دهان
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان راست روده

هیچ درمانی برای اچ پی وی وجود ندارد با این حال، عفونت‌های اچ پی وی اغلب خود به خود برطرف می ‌شوند. همچنین واکسنی برای محافظت در برابر خطرناک ترین گونه آن ها که اچ پی وی ۱۶ و ۱۸ هستند، موجود است. اگر فردی به اچ پی وی مبتلا شود، آزمایش و غربالگری مناسب می‌ تواند به پزشک وی در ارزیابی و مدیریت خطر این بیماری کمک کند.

پیشگیری از بیماری های جنسی

بیماری جنسی التهاب لگن PID:

تعدادی از میکروارگانیسم های مختلف می توانند باعث بیماری التهابی لگن در دستگاه تناسلی فوقانی زن شوند. بیماری التهابی لگن می تواند منجر به عواقب جدی از جمله ناباروری شود. PID ناشی از عفونت بیماری جنسی کلامیدیا معمولاً علائم خفیفی ایجاد می کند یا اصلاً علائمی ندارد، اما باید به سرعت درمان شود.

در غیر این صورت، مانند سایر اشکال PID، می تواند باعث التهاب و زخم شدن تخمدان ها و لوله های رحم شود. PID ناشی از سوزاک می‌تواند بدترین درد در ناحیه زیر شکم در زنان دارای بیماری التهابی لگن باشد. از آنجایی که PID روی لوله های رحم، جایی که لقاح اتفاق می افتد تأثیر می گذارد. اگر بیماری التهابی لگن شدید باشد، ممکن است از رسیدن اسپرم مرد به تخمک جلوگیری کند. به عبارت دیگر، عقیمی می تواند نتیجه نهایی PID باشد.

تبخال تناسلی یا Herpes simplex  (HSV-1، HSV-2):

در بیماری جنسی HSV-2 ، علائم معمولاً روی واژن، آلت تناسلی، مقعد یا روی باسن و ران‌ها ایجاد می‌شود در حالی که HSV-1 معمولاً باعث زخم‌ در اطراف دهان یا تاول‌ کنار لب می‌شود. در موارد خیلی نادر زخم در لثه و گلو هم مشاهده شده است. تبخال تناسلی در مرحله اول باعث تبخال دهانی می‌شود. این ویروس همچنین می‌تواند از دهان یک فرد به اندام تناسلی فرد دیگر در طول رابطه جنسی دهانی منتقل شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، هرپس Herpes می‌تواند باعث تبخال تناسلی شود.

شایع ترین علامت تبخال، زخم‌های تاول زده است. این زخم‌ها در ناحیه تناسلی یا اطراف آن ایجاد می‌شود و در تبخال دهانی، روی دهان یا اطراف آن ایجاد می‌شود. زخم‌های تبخال معمولاً طی چند هفته پوسته پوسته شده و بهبود می‌یابند. اولین ابتلا به تبخال، معمولاً دردناک است. ابتلا به این بیماری مقاربتی معمولاً با گذشت زمان درد کمتری خواهد داشت. اگر یک زن باردار تبخال داشته باشد، می‌تواند آن را به طور بالقوه به جنین خود در رحم یا نوزاد تازه متولد شده در هنگام زایمان طبیعی منتقل کند. این بیماری جنسی که به اصطلاح تبخال مادرزادی نام برده می‌شود می‌تواند برای نوزادان بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل آگاهی از وضعیت آن برای زنان باردار بسیار مهم است. هنوز درمانی برای تبخال وجود ندارد. اما داروهایی برای کنترل شیوع و تسکین درد زخم تبخال در دسترس هستند. این داروها همچنین می‌توانند امکان انتقال تبخال به شریک جنسی را کاهش دهند.

واژینوز باکتریال (Bacterial Vaginosis) :

واژینوز باکتریال یکی از بیماری های مقاربتی شایع بین زنان در ناحیه واژن بوده و اغلب با روش های پیشگیری ساده قابل درمان است. واژینوز باکتریال می تواند خطر ابتلا به بیماری های جنسی یا STDs دیگر را افزایش دهد.

مهم ترین بیماری های مقاربتی و جنسی

بیماری جنسی واژینوز باکتریایی BV چیست؟

واژینوز باکتریایی BV زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی باکتری خاص در واژن وجود داشته باشد که باعث تغییر تعادل طبیعی باکتری ها در واژن می شود. بنابراین واژینوز باکتریایی BV نتیجه عدم تعادل باکتری های “خوب” و “مضر” در واژن است. واژینوز باکتریایی BV شایع ترین بیماری واژن در زنان 17 تا 44 ساله است.

واژینوز باکتریایی  BV چگونه منتقل می شود؟

محققان هنوز علت بیماری جنسی واژینوزباکتریایی BV را نمی دانند. اما طبق مشاهدات، بیماری مقاربتی واژینوزباکتریایی اغلب در افرادی که از نظر جنسی بیش از اندازه فعال هستند رخ می دهد. استفاده نکردن از کاندوم و داشتن شریک جنسی چندگانه می تواند تعادل طبیعی باکتری های واژن را به هم بزند و خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی BV را افزایش دهد.

بیمار جنسی شپش شرمگاهی (خرچنگ):

“خرچنگ” یا شپش ناحیه تناسلی، حشرات کوچکی هستند که می‌توانند روی موهای ناحیه تناسلی شما مستقر شوند. این جانوران مانند شپش سر و شپش بدن، از خون انسان تغذیه می‌کنند. علائم شایع شپش ناحیه تناسلی عبارتند از:

  • خارش در ناحیه تناسلی یا مقعد
  • برجستگی ‌های کوچک صورتی یا قرمز در اطراف اندام تناسلی یا مقعد
  • تب درجه پایین
  • کمبود انرژی
  • تحریک پذیری اعضای جنسی

همچنین ممکن است فرد بتواند شپش یا تخم‌های سفید کوچک خود را در اطراف ریشه موهای ناحیه تناسلی مشاهده کند.  در صورت عدم درمان، شپش ناحیه تناسلی می‌تواند از طریق تماس پوست به پوست یا لباس مشترک، ملحفه یا حوله به افراد دیگر منتقل شود. بهتر است بلافاصله آلودگی شپش ناحیه تناسلی را درمان کنید. اگر فردی شپش ناحیه تناسلی دارد، می‌تواند از داروهای موضعی و موچین برای برداشتن آنها از بدن استفاده کند. تمیز کردن لباس، ملحفه، حوله و خانه نیز بسیار مهم است.

بیماری جنسی تریکومونیازیس یا تریش:

تریکومونیازیس همچنین به عنوان “تریش” شناخته می‌شود. این بیماری توسط یک ارگانیسم خاص ایجاد می‌شود که می‌تواند از طریق تماس تناسلی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. با توجه به منابع پزشکی معتبر، کمتر از یک سوم افراد مبتلا به تریش به علائم زیر مبتلا می‌شوند:

ترشح از واژن یا آلت تناسلی، سوزش یا خارش در اطراف واژن یا آلت تناسلی، درد یا ناراحتی در هنگام ادرار یا رابطه جنسی و تکرر ادرار. در زنان، ترشحات مربوط به تریش اغلب بوی نامطبوع دارد. در صورت عدم درمان این بیماری مقاربتی، (تریش) می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • عفونت‌های مجاری ادراری
  • بیماری التهابی لگن
  • ناباروری

*تریش را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

درمان بیماری های جنسی و مقاربتی

سایر بیماری های جنسی یا STDs ناشناخته

سایر بیماری های جنسی که کمتر رایج هستند عبارتند از:

  • کنکروید
  • لنفوگرانولوم وریدی
  • گرانولوم اینگوینال
  • مولیوسکام
  • گال

بیماری های مقاربتی ناشی از رابطه جنسی دهانی:

رابطه جنسی مقعدی و تناسلی تنها راه انتقال بیماری های جنسی یا STDs نیست. ممکن است یک بیماری جنسی را از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل کنید. به عبارت دیگر، بیماری های مقاربتی می‌توانند از اندام تناسلی یک فرد به دهان یا گلوی فرد دیگر منتقل شوند و بالعکس. بیماری ‌های جنسی دهانی همیشه قابل تشخیص نیستند و هنگامی که علائم آن مشخص می‌شود، اغلب شامل گلودرد یا زخم‌های اطراف دهان یا گلو می شوند.

بیماری های جنسی قابل درمان و غیر قابل درمان

بسیاری از بیماری های جنسی و مقاربتی قابل درمان هستند. به عنوان مثال، بیماری های جنسی زیر را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها یا سایر روش‌های درمانی بهبود بخشید:

بیماری های قابل درمان و غیر قابل درمان جنسی

حتی اگر یک بیماری جنسی قابل درمان نباشد، می‌توان آن را مدیریت کرد. بسیار مهم است که این بیماری ها به موقع تشخیص داده شوند. روش‌های درمانی که وجود دارند، اغلب برای تسکین علائم و کاهش احتمال انتقال بیماری های جنسی به شخص دیگر، استفاده می‌ شوند و نیازی برای نگرانی وجود ندارد.

تاثیر بیماری ‌های جنسی بر زنان باردار و نوزادان

این امکان وجود دارد که زنان باردار در دوران بارداری یا در هنگام زایمان، بیماری ‌های مقاربتی و جنسی را به جنین منتقل کنند. در نوزادان، به دلیل سیستم ایمنی ضعیف تر بیماری جنسی می‌تواند عوارض شدیدی ایجاد کند. در برخی موارد، حتی می‌تواند زندگی کودک را تهدید کند.

برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی و جنسی در نوزادان، پزشکان اغلب زنان باردار را تشویق می‌کنند که برای بیماری های مقاربتی و جنسی احتمالی مورد آزمایش و درمان قرار گیرند. پزشک شما ممکن است آزمایش بیماری جنسی را توصیه کند حتی اگر علائم آن را نداشته باشید. اگر آزمایش شما برای یک یا چند بیماری مقاربتی در دوران بارداری مثبت بود، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک، داروهای ضد ویروسی یا سایر روش‌های درمانی را تجویز کند. در برخی موارد، پزشکان ممکن است شما را وادار کنند تا زایمان سزارین داشته باشید تا خطر انتقال بیماری در هنگام زایمان کاهش یابد.

از کجا بفهمم بیماری مقاربتی دارم؟

در بیشتر موارد، پزشکان نمی‌توانند بیماری جنسی را تنها بر اساس علائم تشخیص دهند. اگر پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به وجود بیماری های مقاربتی مشکوک باشند، احتمالاً آزمایش‌هایی را برای بررسی بیشتر تجویز می‌کنند.

بسته به سابقه جنسی شما، پزشک ممکن است آزمایش بیماری های مقاربتی را توصیه کند، حتی اگر علائمی نداشته باشید. این مسئله به این دلیل است که بیماری های مقاربتی در بسیاری از موارد علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند. اما بیماری‌ جنسی بدون علامت نیز می‌توانند باعث آسیب یا انتقال به افراد دیگر شوند. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند اکثر بیماری های مقاربتی را با استفاده از آزمایش ادرار یا خون تشخیص دهند.

کیت‌های آزمایش خانگی برای برخی از بیماری های مقاربتی نیز موجود است، اما ممکن است همیشه قابل اعتماد نباشند. از آن ها با احتیاط استفاده کنید. قبل از خرید بررسی کنید که آیا سازمان غذا و دارو کیت آزمایش را تایید کرده است یا خیر. اگر قبلا رابطه جنسی داشته اید، بهتر است از پزشک خود در مورد آزمایش بیماری های مقاربتی سوال کنید. برخی از افراد ممکن است چندین بار نیاز به انجام آزمایش داشته باشند. این بدان معناست که در پی آزمایش‌های مکرر می توانید نسبت به نوع بیماری STD، علائم و درمان آن آگاه شوید.

راه تشخیص بیماری مقاربتی چیست

چگونه بیماری جنسی را درمان کنیم؟

بسته به نوع بیماری مقاربتی و جنسی، درمان توصیه شده برای آن‌ها متفاوت است. در صورت وجود آن، بسیار مهم است که شما و شریک جنسی تان قبل از شروع رابطه، نسبت به بیماری یا بیماری های جنسی خود تحت درمان قرار بگیرید. در غیر این صورت، عفونت را به راحتی انتقال خواهید داد.

درمان بیماری‌ های مقاربتی باکتریایی

معمولاً آنتی بیوتیک‌ها به راحتی می‌توانند عفونت‌های باکتریایی را درمان کنند. مهم است که تمام آنتی بیوتیک‌های خود را طبق دستور مصرف کنید و مصرف آن ها را ادامه دهید حتی اگر قبل از اتمام مصرف همه آن ها احساس بهتری داشتید. اگر علائم شما پس از مصرف تمام داروهای تجویز شده برطرف نشد، به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان بیماری جنسی و یروسی

آنتی بیوتیک‌ها نمی توانند بیماری های جنسی ویروسی را درمان کنند. در حالی که اکثر عفونت‌های ویروسی درمانی ندارند، برخی از آن ها خود به خود برطرف می‌شوند. و در بسیاری از موارد، روش‌های درمانی برای تسکین علائم و کاهش خطر انتقال استفاده می ‌شوند.

زندگی با بیماری های جنسی

درمان سایر بیماری ‌های جنسی

برخی از بیماری های مقاربتی نه توسط ویروس‌ها و نه توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. درعوض، توسط انگل‌ها و موجودات کوچک ایجاد می‌شوند. این موجودات عبارتند از:

  • شپش تناسلی
  • تریکومونیازیس
  • گال

این بیماری های مقاربتی معمولاً با داروهای خوراکی یا موضعی قابل درمان هستند. از پزشک خود یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی برای اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت و گزینه‌های درمانی خود سوال کنید.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری جنسی

اجتناب از تماس جنسی تنها راه جلوگیری از بیماری های جنسی یا STDs است. اما هنگام انجام رابطه جنسی، مقعدی یا دهانی، راه‌هایی برای ایمنی بیشتر آن وجود دارد. هنگامی که کاندوم به درستی استفاده می ‌شود، محافظت موثری در برابر بسیاری از بیماری های جنسی ایجاد می کند. برای محافظت مطلوب، استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی مهم است.

کاندوم به طور کلی در جلوگیری از بیماری های جنسی که از طریق مایعات مانند مایع منی یا خون منتقل می ‌شوند موثر است. اما آن ها نمی‌توانند به طور کامل در برابر بیماری جنسی که از پوست به پوست منتقل می ‌شوند محافظت کنند. اگر کاندوم ناحیه پوست را با عفونت نپوشاند، فرد همچنان می‌تواند به بیماری های جنسی مبتلا شود یا آن را به شریک خود منتقل کند. کاندوم می‌تواند نه تنها در برابر بیماری های جنسی بلکه در برابر بارداری ناخواسته نیز محافظت کند. در مقابل مهم است بدانید که موارد زیر که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌‎شوند، در برابر بیماری های جنسی شما را محافظت نمی‌کنند:

  • قرص‌های ضد بارداری
  • سرم ضد بارداری
  • کاشت‌های جلوگیری از بارداری

از کجا بفهمم بیماری جنسی دارم؟

زندگی با بیماری جنسی STD…

در صورت مثبت بودن تست بیماری های جنسی فرد، مهم است که در اسرع وقت تحت درمان قرار گیرد. اگر این فرد یک بیماری جنسی داشته باشد، اغلب ابتلا به این بیماری می‌تواند شانس ابتلا به بیماری دیگر را افزایش دهد. برخی از بیماری های مقاربتی نیز در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به عواقب شدیدی شوند. در موارد نادر، بیماری های جنسی یا STDs درمان نشده حتی ممکن است کشنده باشند. خوشبختانه اکثر بیماری های جنسی قابل درمان هستند. در برخی موارد، می‌توان آن ها را به طور کامل درمان کرد. درمان زودهنگام و موثر می‌تواند به تسکین علائم، کاهش عوارض و محافظت از انتقال بیماری در هنگام رابطه جنسی کمک کند.

علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده برای بیماری جنسی، پزشک ممکن است به فرد توصیه کند عادات جنسی خود را برای محافظت از دیگران تنظیم کند. به عنوان مثال، پزشکان احتمالاً به افراد مبتلا توصیه می‌کنند تا زمانی که عفونت به طور موثر درمان نشود، از رابطه جنسی به طور کامل اجتناب کنند و هنگامی که رابطه جنسی را از سر می‌گیرند، بهتر است از کاندوم یا سایر موارد محفاظتی استفاده کند. برای مشورت و از بین بردن نگرانی از داشتن بیماری های جنسی و مقاربتی بهتر است هر چه زودتر با پزشکان حاذق ارتباط برقرار کنید. برای این کار می توانید دکتر مایکو را با ارائه ی خدمات گسترده در نوبت دهی حضوری و آنلاین بیمارستان ها و کلینیک ها در کنار خود داشته باشید.

سخن پایانی

بیماری ‌های جنسی (STDs) یا عفونت های مقاربتی، عفونت‌هایی هستند که از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. این تماس معمولاً واژینال، دهانی و مقعدی است. اما گاهی اوقات می‌ تواند از طریق سایر تماس‌های فیزیکی شیوع یابد. این بیماری ها انواع گوناگونی دارند و بهترین راه تشخیص و پیشگیری این بیماری ها مراجعه یا ارتباط مستقیم با دکتر است. پیروی از برنامه درمانی و پیشگیری توصیه شده توسط پزشک می‌تواند در چشم انداز بلندمدت بیماری مقاربتی را بهبود بخشد.

سوالات شما:

-چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به STD هستند، مردان یا زنان؟

در صورت مواجهه با بیماری های مقاربتی، زنان به دلیل عوامل بیولوژیکی بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. زنان نسبت به مردان (دهانه رحم و واژن) ناحیه بیشتری در معرض قرار گرفتن دارند.

-آیا بیماری های مقاربتی از طریق رابطه جنسی دهانی (دهان روی آلت تناسلی یا واژن) قابل انتقال هستند؟

بلی. تبخال، سیفلیس، هپاتیت B، کلامیدیا و سوزاک می توانند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شوند.

-چرا پیشگیری ازعفونت HIV در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد؟

اگر زنی در دوران بارداری به HIV آلوده شود، احتمال انتقال HIV به نوزادش در دوران بارداری، زایمان و زایمان ممکن است در بالاترین حد خود باشد زیرا سطح بالایی از ویروس در خون او وجود دارد.