کدام نوع منابع غذایی اثر کمتری در سکته مغزی دارند

⏱ زمان مطالعه: 2 دقیقه
به این نوشته امتیاز دهید.

سکته مغزی یکی از علل اصلی ناتوانی و فلج شدن اعضای بدن افراد است و پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مصرف چربی های گیاهی، چربی های اشباع نشده چندگانه و روغن های گیاهی، تاثیر کمتری نسبت به چربی های حیوانی و اشباع شده در سکته مغزی دارند. 

به طور کلی افرادی که چربی حیوانی غیر لبنی، گوشت قرمز و گوشت قرمز فرآوری شده مصرف می کنند در معرض افزایش خطر سکته مغزی هستند.

سکته مغزی پنجمین عامل اصلی مرگ و میر در جهان است.

اگرچه در 4 دهه گذشته میزان مرگ و میر ناشی از سکته کاهش یافته است، اما همچنان یکی از دلایل اصلی ناتوانی جسمی طولانی مدت و آسیب مغزی است. این امر اهمیت پیشگیری از سکته را نشان می دهد.

داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند به طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد. به عنوان مثال، یک تحقیق قدیمی نشان می دهد که حفظ یک سبک زندگی سالم می تواند خطر سکته مغزی را تا 80٪ کاهش دهد. این مطالعه فاکتورهای سبک زندگی مانند رعایت رژیم غذایی سالم، انجام تمرینات بدنی، سیگار نکشیدن، مصرف نکردن ​​الکل و حفظ وزن مطلوب را در نظر گرفت.

اگرچه یک رژیم غذایی سالم جزء حیاتی استراتژی های پیشگیری از سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی عروقی است، تنها 22 درصد از افراد در جهان از توصیه های رژیم غذایی سالم پیروی می کنند.

چربی‌های گیاهی مفیدتر هستند

توصیه های غذایی برای کاهش خطر سکته مغزی به طور کلی شامل مصرف یک رژیم غذایی با فیبر بالا و غنی از سبزیجات، میوه ها، آجیل، حبوبات، غلات کامل، مرغ و ماهی است، در حالی که مصرف کربوهیدرات، نمک و گوشت قرمز را محدود می کند. برای مدت قابل توجهی، توصیه هایی برای پیشگیری از سکته مغزی نیز شامل کاهش مصرف چربی ها بود.

با این حال، اخیرا، محققان دریافته‌اند که مصرف انواع خاصی از چربی‌ها و کل چربی دریافتی ممکن است بر خطر سکته مغزی تاثیر بگذارد.

مطالعات متعددی که به بررسی ارتباط بین مصرف انواع چربی‌های مختلف، مانند چربی‌های اشباع نشده و اشباع نشده، و خطر سکته می‌پردازند، نتایج متناقضی را به همراه داشته است. علاوه بر این، مطالعات کمی بررسی کرده اند که چگونه چربی منابع غذایی مختلف، مانند لبنیات، گوشت و غیره، با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است.

گروهی از محققان دانشگاه هاروارد اخیراً ارتباط بین انواع و منابع مختلف چربی و خطر سکته را بررسی کرده است.

نویسنده این مطالعه میگوید:

ما دریافتیم که مصرف بیشتر چربی های گیاهی و چربی های اشباع نشده با خطر سکته کمتر مرتبط است، در حالی که مصرف بیشتر چربی حیوانی غیر لبنی خطر سکته مغزی بیشتری را تضمین میکند.

در تحریریه دکتر مایکو سعی بر آنست تا همیشه سه نکته : کاربردی بودن ، جامع بودن و مخاطب محور بودن نوشته ها، در اولویت قرار گیرد. با ما همراه باشید تا آنچه در حوزه سلامت به آن نیاز دارید را بدانید.:)

دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها