Browsing: چشم و سیستم بینایی

چشم و سیستم بینایی انسان

دیدن مهم ترین درکی است که از محیط اطراف داریم. چشم عضوی کاملا مهم و حساس برای هر فردی در دنیاست. هر چیزی که می بینیم حاصل منعکس شدن نور اطراف به چشم و درک آن نسبت به تجربیات گذشته است. اکثر خاطراتی که در ذهن ما ثبت شده بوسیله این عضو مهم از بدن صورت می گیرد، درست دوربینی با کیفیت که همه عمر همراه ماست!

چشم انسان دارای اعضای مختلفی است که همه در کنار هم به صورت سیستماتیک عمل کرده و دیدن را برای ما فراهم می کنند. نور منعکس شده از بیرون به داخل چشم برروی پرده ی شبکیه متمرکز شده و توسط عصب های بینایی به مغز ارسال می شود و مغز پس از پردازش آن ها تصویری دقیق و قابل درک در ذهن ما ایجاد می کند.

چشم و چشم پزشکی

عضوهای چشم

این عضو دارای قسمت هایی اصلی و فرعی است که هر کدام وظیفه ای جداگانه دارند. اعضای اصلی آن که با مشاهده به چشم خود می توانیم ببینیم عبارتند از: غدد اشکی، قرنیه، مردمک، عنبیه و اعضا فرعی که در پشت چشم قرار دارند،  زجاجیه، مشیمیه، شبکیه و همینطور عصب های بینایی می باشند. حال وظیفه هریک از این اعضا چیست و چگونه در کنار هم عمل می کنند؟ برای پاسخ به این سوالات به طور خلاصه به تفسیر بخشی از اعضا می پردازیم.

نام عضو وظیفه اعضا
قرنیه محافظت در برابر آلودگی و اشعه فرابنفش، شفافیت بینایی و تمرکز استروما، اپیتلیوم، آندوتلیم
مردمک تنظیم نور با کوچک و بزرگ شدن به کمک عنبیه عضله های منقبض و منبسط شونده
عنبیه تغییر سایز مردمک نسبت به شرایط برای تنظیم کردن نور، تعیین رنگ چشم بافت همبند و ماهیچه ها
غدد اشکی تولید اشک برای لغزنده کردن چشم و حرکت راحت تر آن، ضد عفونی و جلوگیری از خشک شدن چشم سرخ رگ و عصب ها
زجاجیه باعث رساندن اکسیژن و مواد لازم به چشم شده و همینطور محافظت در برابر ضربه از چشم مایع ژله مانند
مشیمیه جلوگیری از ورود نور های اضافه ، تغذیه عنبیه لایه هالر، لایه ساتلر، لایه بروخ
شبکیه تبدیل نور ورودی به پیام عصبی برای ارسال به مغز سلول های گیرنده نور ،سلول های دو قطبی، ماکولا

چشم

کاسه چشم (حدقه)

فرورفتگی و سوراخ هایی که در جمجمه ما وجود دارد کاسه چشم نام دارد که محل قرار گیری چشم ها است. کاسه چشم وظیفه نگهداری و محافظت از چشم ها را با کمک پلک ها انجام می دهد که خود از چند بخش مختلف تشکیل شده. اجزای آن به ترتیب: دیواره تحتانی، استخوان زیگوماتیک، دیواره داخلی و فوقانی هستند. این قسمت از بدن با عارضه گودی چشم مرتبط بوده که این موضوع در صورت های استخوانی بیشتر دیده می شود. عللی مثل کم خوابی یا کاهش وزن عامل اصلی آن هستند، اما اگر چشم ها از حالت عادی بیرون زده تر باشند و سفیدی چشم از قسمت بالای عنبیه دیده شود نشان دهنده نرمال نبودن قرارگیری چشم ها در حدقه می باشد. بیماری هایی مثل سرطان کاسه چشم یا تومور اربیت می توانند باعث به وجود آمدن این عارضه در افراد شوند.

از کجا باید بفهمم دچار عفونت چشمی هستم؟

چرا چشم های من بیشتر اوقات قرمز می شوند؟

برای درمان باید به دکتر مربوط به چشم مراجعه کرد یا پزشک بیماری های عفونی؟

معاینه چشم کودک

عفونت و قرمزی چشم

لازم نیست نگرانی زیادی در رابطه با عفونت چشم ها داشته باشید چون چشم طوری ساخته شده تا از خود در برابر آلودگی ها محافظت کند و دائما در حال ضد عفونی خود باشد. خطر عفونت چشم زمانی رخ می دهد که باکتری و انواع قارچ ها با هجوم و حمله به کل یا قسمتی از آن را درگیر کنند. این موضوع با رعایت بهداشت، شستشوی چشم ها قابل پیشگیری و درمان است، اما اگر شدت عفونت بیشتر از حد باشد و علائمی مثل درد بی دلیل در چشم ها، تغییر اندازه مردمک ها، حساسیت به نور، خیس شدن بیش از حد چشم داشته باشید زنگ خطری محسوب شده و بهتر است نسبت به پیگیری و درمان آن اقدام کنید. انواع مختلفی از عفونت چشم وجود دارد که در ادامه شایع ترین آن ها ذکر شده است.

  • چشم صورتی: شایع ترین عفونتی که بیشتر در کودکان و نوزادان رخ می دهد.
  • گل مژه: زمانی رخ می دهد که غده چربی چشم مسدود شده و باعث تجمع باکتری ها و همینطور ایجاد برآمدگی در لبه پلک می شود که با راه حل هایی در منزل قابل درمان است.
  • کراتیت قارچی و اکانتامبا: اگر از لنز استفاده می کنید باید نگران این عفونت باشید زیرا دقیقا همزمان با اختراع لنز ها این دو عفونت شایع شده است و باید برای درمانشان حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • تراخم: معمولا پلک داخلی را درگیر می کند و باعث زخم شدن آن و در مراحل بعدی باعث چرخش پلک شده و می تواند درنهایت به نابینایی منجر شود. جالب است بدانید مگس ها می توانند این آلودگی را در محیط پخش کنند اما با رعایت بهداشت چشم می توان از آن پیشگیری کرد.
  • اندوفتالمیت: این عفونت از راه زخم شدن به چشم راه می یابد و زخم هایی که در اثر حادثه یا پس از انجام عمل های جراحی مثل آب مروارید ایجاد می شود، راه ورود این عفونت هستند و در صورت عدم درمان سریع باعث نابینایی می شود. برای پیشگیری حتما باید مراقب زخم های چشم بود و درمان نیز از طریق انتی بیوتیک ها انجام می شود.

عفونت چشم

جراحی چشم

امروزه با پیشرفت علم در حوزه ی چشم عمل های بسیاری برای زیبایی چشم و یا درمان بیماری های چشمی انجام می شود.

بیماری های مثل آب مروارید یا رتینوپاتی دیابتی (ضعیف شدن چشم بر اثر دیابت) و همینطور افتادگی پلک ازجمله بیماری هایی هستند که برای درمان آن ها باید به متخصص چشم مراجعه کرد. هر یک از این عمل ها پروسه ای سخت و حساس برای پزشک و بیمار دارند که نتیجه ی این نوع عمل ها در اکثر مواقع مطلوب بوده و فرد درمان می شود. در ادامه توضیحاتی در مورد جراحی های مختلف چشم ارائه شده که می توانید با مطالعه آن ها آشنایی بیشتری در رابطه با این نوع جراحی ها پیدا کنید.

  • جراحی آب مروارید: شایع ترین عملی که در حال حاضر انجام می شود و به دلیل تیره و کدر شدن عدسی چشم ها در سنین بالا اتفاق می افتد، جراحی آب مروارید است که پزشک در این جراحی عدسی کدر شده را برداشته و عدسی مصنوعی را جایگزین می کند.
  • بلفاروپلاستی: این عمل برای از بین بردن افتادگی پلک انجام می شود. پزشک در این جراحی پلک را کوتاه تر کرده تا این مشکل رفع شود. برخی هم با هدف زیبایی این عمل را انجام می دهند.
  • جراحی عضلات چشم: در بعضی از افراد حرکت چشم ها با هم هماهنگی ندارد که به این وضعیت استرابیسم می گویند. برای حل این موضوع پزشک با انجام کارهایی خاص به تحریک عضلات چشم می پردازد تا چشم آسیب دیده مجددا به حالت اولیه خود برگردد تا هماهنگی بین چشم ها دوباره ایجاد شود.

جراحی چشم

عمل لیزیک چشم

افراد بسیاری در دنیا از عارضه های چشم رنج می برند و به عینک و لنز های طبی نیاز گاها شدید پیدا می کنند. دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم از جمله این مشکلات هستند که افراد برای درمان آنها به عمل لیزیک روی می آورند. روش انجام و مراحل عمل لیزیک بسیار ساده است و معمولا طی پانزده دقیقه توسط پزشک انجام می شود.

به لطف این عمل می توانید برای همیشه از دردسر های عینک و انواع لنزها رها شوید. لیزیک چشم یک عمل اثبات شده است که در سراسر دنیا نتایج خوبی را به همراه داشته. پس اگر به گفته ی پزشک، نیاز به انجام این عمل دارید می توانید با خیال راحت با مراجعه به یک مرکز درمانی معتبر این عمل را انجام و دوباره قدرت بینایی اولیه خود را بدست آورید.

مراحل عمل لیزیک

ابتدا توسط پزشک متخصص، سایز قرنیه و چشم شما اندازه گیری می شود. کاری که پزشک با چشم شما در طول عمل انجام می دهد، طی چند مرحله انجام می شود که بعد از یک روز علائم بهبودی و بهتر شدن سطح بینایی پدیدار خواهد شد. ابتدای عمل از شما خواسته می شود برای بالا بردن دقت، هنگام عمل چشم خود را تکان ندهید تا همه چیز به طور دقیق انجام شود. چشم شما را کاملا استریل کرده و سپس وسیله ای فلزی برای باز نگه داشتن پلک استفاده می شود تا از تکان خوردن آن جلوگیری و چشم ثابت و متمرکز به یک نقطه مشخص باقی بماند. در ضمن نگران درد هنگام عمل نباشید! چون پس از این مرحله قطره بی حسی استفاده می شود و طبق نظرات اکثر افرادی که تجربه ی این عمل را دارند تنها سوزش خفیف چشم را حس خواهید کرد.

در مرحله بعدی روی قرنیه توسط دستگاهی خاص علامت گذاری می شود و سپس قسمتی از قرنیه بریده می شود تا پزشک بتواند با استفاده از نور لیزر، وضعیت قرنیه را بهبود بخشد. پزشک پس از اصلاح حالت قرنیه سریعا آن را به حالت اولیه خود بازمی گرداند. این عمل احتیاجی به بخیه ندارد چون چشم می تواند خود را بهبود بخشد و مجددا لایه ی جدا شده را ترمیم کند.

عمل لیزیک چشم

جمع بندی

بیشترین درکی که از محیط اطراف داریم توسط چشم صورت می گیرد. این موضوع درست است که چشم در برابر عفونت ها و گرد و غبار می تواند از خود محافظت کند اما باز هم باید مراقب بهداشت آن باشیم. انجام عمل های چشم و همینطور عمل لیزیک امروزه با تکنولوژی قوی انجام می گیرند که در بیشتر مواقع تمامی آن ها با موفقیت انجام می شوند. امید است پس از مطالعه کردن این مطلب برای چشم های خود ارزش بیشتری قائل شده و قدرِ قدرت بینایی خود را بدانید! از همراهی با ما تا انتهای مقاله از شما متشکریم.

منابع‌‌:

lasik-germany.de

allaboutvision.com