Browsing: دندانپزشکی

دندان و دندانپزشکی

حرفه دندانپزشکی شاخه ای از مراقبت های بهداشتی است که به تشخیص، درمان و حفظ سلامت دندان ها، لثه ها و سایر بافت های داخل و اطراف دهان اختصاص دارد. در این مقاله از دکتر مایکو می خواهیم بیشتر با انواع تخصص های دندانپزشکی، خدمات، بیماری ها و وسایل مورد استفاده در آن آشنا شویم.

دندان پزشکی

دندان پزشک چه کاری انجام می دهد؟

عمده فعالیت دندان پزشکان در سه فعالیت زیر خلاصه می شود:

  • ارزیابی سلامت کلی بیماران و مشاوره درمورد بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری ها
  • انجام روش های بالینی مانند معاینه، پرکردن، روکش، ایمپلنت، کشیدن دندان و جراحی های اصلاحی
  • شناسایی، تشخیص و درمان بیماری های دهان

تخصص های دندان پزشکی

رشته دندانپزشکی دارای انواع مختلفی از تخصص های دندانپزشکی از جمله اندودنتیکس، ارتودنسی، پریودنتیکس، پروتز، دندانپزشکی کودکان و غیره است. نوع دندان پزشکی که فرد باید به آن مراجعه کند به سن و وضعیت سلامت دهان و دندان او بستگی دارد.

رشته دندان پزشکی

رایج ترین تخصص های دندان پزشکی به شرح زیر است:

دندان پزشک عمومی

دندانپزشک عمومی به عنوان دندانپزشک خانواده نیز شناخته می شود و به طور منظم از سلامت دهان و دندان شما مراقبت می کند. این مدل رایج ترین نوع دندانپزشکان است و بیشتر کار آنها حول مراقبت های پیشگیرانه مهم دهان و دندان می چرخد. این کارها شامل تمیز کردن منظم دندان، اشعه ایکس دندان، و آموزش بیماران در مورد مراقبت مناسب از دهان در خانه است.

دندانپزشکان عمومی همچنین مسئولیت مراقبت های ترمیمی از دهان مانند درمان پوسیدگی دندان با جایگزینی آن با پر کردن مصنوعی، ترمیم دندان های ترک خورده، شکسته یا از دست رفته و خدمات سفید کردن را بر عهده دارند.

آنها همچنین مشکلات دهان ناشی از بیماری لثه و مشکلات ریشه زیر خط لثه را درمان می کنند. دندانپزشک عمومی شما همچنین می تواند شما را در مسیر گرفتن بریس، دندان مصنوعی، محافظ دهان و سایر درمان ها راهنمایی کند.

پریودنتیست ها

لثه ها کانون توجه پریودنتیست ها هستند و متخصصان پریودنتیست به پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات مختلف لثه می پردازند. این کارها می تواند شامل درمان التهاب و درد شدید لثه، تشخیص و درمان بیماری شدید لثه (که به عنوان بیماری پریودنتال نیز شناخته می شود)، نصب ایمپلنت های دندانی، و انجام پیوند پوست زیبایی روی لثه ها باشد. به طور کلی، هر کاری که مستلزم انجام کارهای گسترده بر روی لثه باشد، زمانی است که متخصص پریودنتیست درگیر می شود. درمان بیماری لثه بخش بسیار بزرگی از پریودنتیستی است و بنابراین پریودنتیست ها اغلب به دندانپزشکان عمومی ( که با سبک زندگی بیماران ارتباط دارند ) در مورد برنامه های پیشگیری و درمانی توصیه می کنند.

دندانپزشک زیبایی

متخصصین پروتز

همانطور که از عنوان آنها پیداست، متخصصان پروتز مسئول تهیه پروتزهای دهان هستند که جایگزین دندان های آسیب دیده، پوسیده یا از دست رفته شوند. پروتزهای دهانی ابزارهای دندان مصنوعی هستند و شامل تاج، بریج، پروتز، ایمپلنت دندان و روکش هستند. این جایگزین‌های دندان اغلب هم زیبایی و هم کاربردی هستند، زیرا می‌توانند توانایی جویدن، گاز گرفتن و صحبت کردن را به طور موثر و ایمن بهبود بخشند. ممکن است اصطلاح “تغییر لبخند” را شنیده باشید که شامل بازبینی کامل و ظاهر بصری لبخند شخصی است. متخصصین پروتز اغلب به دلایل زیبایی و نیز برای موارد بازسازی تروماتیک مسئول انجام این کار هستند. متخصصین پروتز با آزمایشگاه‌های دندانپزشکی که دستگاه‌های دهان و دندان مصنوعی ایجاد می‌کنند، همکاری نزدیکی دارند تا کیفیت پروتزهایی که با آن‌ها کار می‌کنند کاملاً مناسب برای هر بیمار باشد.

جراحان فک و صورت

جراحان دهان و فک و صورت بر روی بافت های سخت و نرم موجود در داخل و اطراف دهان تمرکز می کنند. این بافت ها شامل لثه ها، گونه ها، لب ها، کام سخت، کام نرم، زبان و بافت های صورت است. این جراحان پس از آموزش دندانپزشکی، در بیمارستان‌ها آموزش پزشکی می‌بینند و بنابراین جراحی‌های تهاجمی‌تری مانند کشیدن دندان پیچیده، اصلاح جراحی فک یا صاف کردن به عنوان پایه‌ای برای دندان‌های مصنوعی را نسبت به سایر متخصصان دندان پزشکی انجام می‌دهند،. آنها همچنین جراحی های ترمیمی، جراحی شکاف کام یا شکاف لب و گاهی اوقات بیوپسی، استخراج بافت سرطانی، عفونت های صورت یا حتی درمان آپنه خواب انجام می دهند. جراحان دهان معمولاً مقدمات کار دندانپزشکی آینده را فراهم می‌کنند، زیرا از پیشرفت‌های جراحی که باید برای دندان‌ها و استخوان‌های نگهدارنده قبل از انجام وسایل دهان، دندان‌های مصنوعی یا عمل‌های زیبایی مراقبت کنند، مراقبت می‌کنند.

ارتودنتیست ها

شما ممکن است ارتودنتیست ها را به عنوان کسانی که بریس ها را نصب می کنند بشناسید، اما مراقبت از آنها بسیار فراتر از آن است. به طور کلی، ارتودنتیست ها به دلایل زیبایی و عملکردی به ترمیم دندان های نامرتب، استخوان های فک و سایر ساختارهای پشتیبان صورت توجه دارند. این بدان معناست که آن‌ها با طراحی سخت‌افزارهای دهانی سفارشی مانند بریس‌ها، سینی‌های تراز دندانی شفاف، محافظ‌های دهان، هدگیر، نگهدارنده‌ها و ماسک‌هایی که مشکلات رشد را اصلاح می‌کنند، تلاش می‌کنند تا گزش افراد را بهبود بخشند. همه این دستگاه‌ها به مرور زمان برای بهبود ساختار استخوانی که ممکن است تغییر شکل داده و دندان‌هایی که دارای مشکل فاصله هستند، کار کنند.

ارتودنسی

اندودنتیست ها

قسمت داخلی دندان که توسط مینای سخت دندان و لایه داخلی عاج محافظت می شود، در زیر خط لثه قرار دارد و به عنوان پالپ شناخته می شود. این قسمت نرم است و از بافت زنده حساس تشکیل شده است و بخشی از دندان است که اندودنتیست ها روی آن تمرکز می کنند. پالپ دندان ممکن است در اثر جراحت، ضربه یا پوسیدگی آسیب ببیند و یاملتهب و پوسیده شود و بنابراین نیاز به درمان یا برداشتن دارد. اگر بتوان آن را درمان و حفظ کرد، این کار باعث زنده ماندن دندان در دهان بیمار می شود. اما اگر نتوان آن را حفظ کرد، درمان مورد نیاز به عنوان کانال ریشه شناخته می شود که احتمالاً رایج ترین روشی است که توسط متخصصین ریشه در حرفه خود انجام می شود.

دندانپزشکی زیبایی

در حالی که دندان پزشکی سنتی بر بهداشت دهان و دندان و پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های دهان تمرکز دارد، دندانپزشکی زیبایی بر بهبود ظاهر دندان ها، دهان و لبخند تمرکز دارد. به عبارت دیگر، اقدامات دندانپزشکی ترمیمی، عمومی و یا خانوادگی مشکلات دندانی را که نیاز به درمان ضروری دارند، برطرف می‌کند؛ در حالی که دندان پزشکی زیبایی، درمان‌ها یا خدمات انتخابی – یا دلخواه – را ارائه می‌کند.

دندان پزشکی اطفال

دندانپزشکان اطفال دوره ای را طی می کنند که بر درمان کودکانی که صرفاً به مراقبت ملایم تری نیاز دارند و درمان کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص و معلولیت تأکید دارد. این برنامه شامل دو تا سه سال آموزش بیشتر پس از دوره تخصص دندانپزشکی است. دندانپزشکی کودکان شامل کار در بیمارستان ها و کار با کودکانی است که نیاز به درمان شدیدتر دندانپزشکی و اورژانس دارند. دندانپزشکان اطفال همچنین روش های صاف کردن دندان های ارتودنسی را یاد می گیرند. دندانپزشکان اطفال با پزشکان اطفال و دندانپزشکان عمومی همکاری نزدیک دارند. متخصصان اطفال و دندانپزشکان عمومی بیماران منتخب را به دندانپزشکان اطفال ارجاع می دهند.

دندانپزشکی کودکان

انواع خدمات دندانپزشکی

خدمات رایج در کلینیک دندان پزشکی به شرح زیر است:

باندینگ دندان

باندینگ دندان تکنیکی است که برای اصلاح عیوب دندان‌های شما استفاده می‌شود تا لبخندی زیباتر به شما بدهد. باندینگ برای ترمیم دندان های ترک خورده، دندان های پوسیده و دندان های شکسته استفاده می شود. باندینگ شامل استفاده از مواد رزین همرنگ دندان روی دندان ها و سفت شدن آن با نور است. این ماده را به دندان ها می چسباند تا لبخند افراد را بهبود بخشد..

تاج دندان

تاج دندان یک پروتز دندانی است که جایگزین قسمت قابل مشاهده دندان می شود. تاج دندان برای تقویت دندان ها، بازیابی شکل اولیه و بهبود ظاهر آنها عمل می کند. تاج های دندانی همچنین برای نگه داشتن بریج های دندانی در جای خود و پوشاندن ایمپلنت های دندانی استفاده می شوند.

بریج‌ینگ یا پل کاری

بریج دندانی ساختاری بین دو روکش دندانی است تا فاصله بین دندان‌های از دست رفته را پر کند. بریج را می توان با دندان، ایمپلنت یا ترکیبی از دندان و ایمپلنت نگه داشت. بریج دندان می تواند لبخند شما را بازگرداند، ظاهر شما را بهبود بخشد و سال ها از ظاهر و سن و سال را شما کاهش دهد.

کامپوزیت دندان

پرکننده های آرایشی یا پرکننده های همرنگ دندان از رزین کامپوزیت و ذرات شیشه ساخته می شوند. آنها با استفاده از یک عامل باندینگ روی دندان های موجود سیمان می شوند. پرکننده های آرایشی می توانند ظاهر لبخند شما را بهبود بخشند. بر خلاف پرکردگی های نقره ای، پرکردگی های آرایشی درست شبیه دندان های طبیعی شما هستند.

کامپوزیت دندان

اصلاح خط لبخند یا اینویزیلاین

اینویزیلاین بهترین راه برای صاف کردن لبخند شما بدون دخالت در زندگی روزمره شماست. اینویزیلاین به تدریج دندان های شما را با استفاده از یک سری تراز کننده های قابل جابجایی سفارشی حرکت می دهد. ترازهای اینویزیلاین تقریبا نامرئی هستند و پوشیدن آنها بسیار راحت است.

روکش ها و لمینت های دندانی

بسیاری از مردم در حال کشف مزایای روکش دندان هستند. ونیرها پوشش های نازکی هستند که روی قسمت جلویی دندان ها قرار می گیرند. روکش ها روی دندان هایی قرار می گیرند که کج، بد شکل و یا به شدت تغییر رنگ داده اند. همچنین ممکن است برای روشن کردن دندان‌هایی که زرد یا خاکستری هستند استفاده شود.

تمیز کردن دندان

شما باید هر شش ماه یک بار برای تمیز کردن دندان به دندانپزشک مراجعه کنید. تارتار تجمع سختی از پلاک است که روی دندان ها تشکیل می شود. تارتار در زیر و بالای خط لثه تشکیل می شود. تنها راه برای از بین بردن تارتار مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن دندان های حرفه ای است. تمیز کردن منظم دندان ها برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها مهم است.

درمان ریشه و عصب کشی دندان

در گذشته، دندان های بیمار اغلب باید کشیده می شدند. امروزه اغلب می توان آنها را از طریق درمان ریشه نجات داد. کانال ریشه یک روش دندانپزشکی است که برای ترمیم دندان های عفونی یا با پوسیدگی استفاده می شود.

جرم گیری دندان

جرم گیرها از پلاستیک ساخته شده اند و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها روی سطوح جویدنی دندان های عقبی اعمال می شوند. جرم گیرها به صورت مایع روی دندان ها رنگ می شوند و سفت می شوند تا پوششی روی دندان ها ایجاد کنند. قرار دادن جرم گیرها روی دندان‌هایتان با پرهیز از پرکردن دندان، روکش‌ها و سایر درمان‌های دندانی، در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود.

دندان مصنوعی و ایمپلنت

پروتزها وسایل متحرکی هستند که می توانند جایگزین دندان های از دست رفته شوند. پروتز کامل زمانی استفاده می شود که تمام دندان های بیمار از بین رفته باشد. پروتز پارسیل زمانی استفاده می شود که فقط برخی از دندان ها از دست رفته باشند. پروتزهای امروزی ظاهری طبیعی دارند و راحت تر از همیشه هستند. ایمپلنت

بلیچینگ دندان

سفید کردن دندان در خانه شامل سینی های دندانی سفارشی پر شده با ژل پراکسید هیدروژن است که می توانید در خانه از آنها استفاده کنید. برای بلیچینگ در مطب، دندانپزشک شما ژل پراکسید هیدروژن را با یک منبع نور ترکیب می کند تا روند سفید شدن را تسریع کند.

کشیدن دندان

کشیدن دندان، برداشتن دندان از حفره‌اش در استخوان است. دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است برداشتن دندان ضروری باشد. اگر دندان شما آنقدر آسیب دیده باشد که با ترمیم دندان قابل ترمیم نباشد، کشیدن دندان ممکن است ضروری باشد. در برخی موارد، دندانپزشکان برای آماده سازی دهان بیمار برای درمان ارتودنسی، دندان می کشند.

دندان پزشکی در بارداری چه ضرورتی دارد؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا، کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا و آکادمی اطفال آمریکا همگی زنان را تشویق می کنند که در دوران بارداری از مراقبت های دندانی استفاده کنند.

حتی اگر فقط فکر می کنید ممکن است باردار باشید، به مطب دندانپزشکی خود اطلاع دهید. وقتی قرار ملاقات خود را می گیرید، به آنها بگویید که ماه چندم بارداری هستید. همچنین به دندانپزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید یا توصیه خاصی که از پزشک خود دریافت کرده اید اطلاع دهید. اگر بارداری شما پرخطر است یا اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، دندانپزشک و پزشک شما ممکن است توصیه کنند که برخی از درمان ها به تعویق بیفتند.

اگرچه بسیاری از زنان 9 ماه را بدون ناراحتی دندان می گذرانند، اما بارداری می تواند برخی از شرایط را بدتر کند و یا شرایط جدیدی ایجاد کند. معاینات منظم و عادات بهداشتی خوب دندان می تواند به سلامت شما و کودکتان کمک کند.

دندان پزشکی در بارداری

برخی از مشکلات دهان هنگام بارداری به شرح زیر است:

  • التهاب لثه در بارداری

دهان شما می تواند تحت تأثیر تغییرات هورمونی که در دوران بارداری تجربه خواهید کرد، قرار گیرد. به عنوان مثال، برخی از زنان به وضعیتی مبتلا می‌شوند که به نام «التهاب لثه بارداری» شناخته می‌شود که می‌تواند باعث تورم و حساسیت شود. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، لثه های شما کمی خونریزی کند. در صورت عدم درمان، التهاب لثه می تواند منجر به اشکال جدی تر بیماری لثه شود. دندانپزشک شما ممکن است تمیز کردن مکرر را برای جلوگیری از این امر توصیه کند.

  • افزایش خطر پوسیدگی دندان

زنان باردار ممکن است به دلایلی بیشتر در معرض پوسیدگی قرار گیرند. اگر بیشتر از حد معمول کربوهیدرات می خورید، این می تواند باعث پوسیدگی شود. تهوع صبحگاهی می تواند میزان اسیدی که دهان شما در معرض آن قرار می گیرد را افزایش دهد، که می تواند پوشش خارجی دندان (مینای دندان) شما را از بین ببرد.

  • تومورهای بارداری

در برخی از زنان،  به علت رشد بیش از حد بافت تومورهای بارداری روی لثه ها ظاهر می شود که اغلب در سه ماهه دوم بارداری است. این تومورها سرطان نیست، بلکه فقط تورم است که اغلب بین دندان ها اتفاق می افتد. آنها ممکن است مربوط به پلاک اضافی باشند. تومورها به راحتی خونریزی می کنند و ظاهری شبیه به تمشک قرمز و خام دارند. تومورها معمولاً پس از تولد نوزاد ناپدید می شوند.

تخصص های دندان پزشکی

بیماری های رایج در حوزه دندان پزشکی

رابج ترین بیماری های حوزه دندان پزشکی به شرح زیر است:

  • دندان درد
  • دندان های لکه دار
  • حفره ها
  • دندان های نهفته
  • دندان ترک خورده
  • هایپردونشیا ( دندان های زیاد )
  • دندان های کج
  • فاصله بین دندان ها
  • مشکلات لثه
  • مشکلات دندان عقل
  • سرطان دهان
  • شکاف لب یا کام
  • عفونت دندان
  • عفونت لثه
  • آبسه دندان

وسایل دندان پزشکی

صدا و ظاهر ابزارهای دندانپزشکی کاملاً ترسناک به نظر می رسد. وقتی وارد مطب دندانپزشکی می‌شوید، چرخش مته یا قلاب تیز می‌تواند باعث ایجاد لرز در ستون فقرات شما شود. حتی می تواند باعث ترس برخی از افراد از دندانپزشک شود که هر بار که مجبور به رفتن هستند، سفری ناخوشایند ایجاد می کند. با این حال، راه‌هایی برای تلاش برای اصلاح این وضعیت وجود دارد.

با دانستن اینکه هر ابزار چه کاری انجام می دهد، ممکن است هر بار که دندانپزشک به دهان شما نزدیک می شود کمتر مضطرب شوید. در اینجا یک راهنمای مختصر وجود دارد که به شما در درک ابزارهای اساسی دندانپزشکی کمک می کند و به آرامش اعصاب و آرامش ذهن شما کمک می کند.

وسایل دندان پزشکی

آینه دهان

این وسیله احتمالاً کمترین ترس را از بین همه ابزارهای دندانپزشکی دارد، اما با این وجود مهم است. آینه دهانی آینه کوچکی است که به یک چوب فلزی متصل است.

هدف این وسیله دوگانه است. اول، به دندانپزشک اجازه می دهد تا مکان هایی را در دهان مشاهده کند که معمولاً برای دیدن آنها یک عمل انقباض فیزیکی لازم است. این امر یافتن پوسیدگی دندان یا سایر مشکلات بالقوه دهان را آسان تر می کند که در غیر این صورت تشخیص داده نمی شوند.

دوم، این روش به دندانپزشک یک راه آسان برای حرکت دادن زبان یا فشار دادن به داخل گونه بدون انجام این کار با دستان خود می دهد.

پروب داسی شکل

پروب داسی که به عنوان کاوشگر دندان نیز شناخته می شود، یکی از ابزارهای دندانپزشکی ترسناک است، اما برای یافتن علائم حفره یا بیماری پریودنتال (لثه) مفید است. این وسیله دارای یک دسته بلند با یک قلاب تیز در انتهای آن است. این وسیله در درجه اول برای کاوش پاکت های بین دندانی استفاده می شود و در عین حال جرم را نیز از بین می برد.

جرم گیر

در حالی که پروب داسی در از بین بردن نواحی کوچک پلاک و جرم موثر است، جرم‌گیرها برای از بین بردن تجمع بیشتر ضروری‌تر هستند. اکثر بیمارانی که نیاز به جرم گیری دارند، مشکلات مهم تری با بیماری پریودنتال دارند، اما همه افراد نوعی تجمع پلاک را تجربه می کنند. هنگامی که می خورید یا می نوشید، ذرات ریز مانند قندها و اسیدها به دندان شما می چسبند و باکتری تشکیل می شود. این باکتری مضر در نهایت باعث پوسیدگی دندان می شود و در حالی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به حذف بیشتر این پلاک کمک می کند، گاهی اوقات نیاز به برداشتن اضافات است. جرم‌گیر پلاک اضافی را از بین می‌برد و اگرچه لزوما راحت نیست، اما از از دست دادن دندان‌هایتان در اثر پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

جرم گیری دندان

دستگاه مکش بزاق

بر خلاف برخی دیگر از ابزارهای دندانپزشکی، دستگاه مکش بزاق یکی از ساده‌ترین ابزارها است. هنگامی که یک دندانپزشک در حال بررسی دهان شما است، اغلب به یک سطح خشک نیاز دارد. دستگاه ساکشن یک لوله بلند است که به خلاء متصل شده و بزاق دهان شما را خارج می کند. ممکن است برخی صداهای خلاء را بشنوید و احساس کنید که مکنده به گونه یا زبان شما چسبیده است، اما این چیزی نیست که شما را مبهوت کند. در طول درمان‌هایی که شامل استفاده از آب می‌شود، ممکن است به طور مرتب به شما دستور داده شود که دهان خود را ببندید تا به دستگاه کمک کنید آب انباشته شده را پاک کند.

دریل دندانپزشکی

شاید ترسناک ترین ابزار از بین همه ابزارها مته دندان باشد. صدای آن کافی است که برخی از بیماران را به جنون بکشاند. با این حال، این وسیله موثرترین راه برای از بین بردن پوسیدگی دندان قبل از پر کردن حفره است. این مته برقی در حین پرتاب آب به داخل دهان شما با سرعت بیش از 250 هزار دور در دقیقه می چرخد. اگر مته آب نمی داد، آنقدر داغ می شد که به دندان آسیب می رساند. در حالی که مته دندان به دلیل لرزش روی دندان‌های شما  باعث ایجاداحساس ناراحتی می شود، زمانی که یک بی‌حسی موضعی دریافت می‌کنید معمولاً دردناک نیست.

سرنگ دندان

این سرنگ کمی طولانی تر از یک سوزن یا سرنگ معمولی است، بنابراین دندانپزشک می تواند هنگام تجویز داروی بیهوشی به نقطه درست ضربه بزند. تزریق اولیه ممکن است برای لحظه ای ناراحتی ایجاد کند، اما به سرعت توسط ماده بی حس کننده بی حس می شود.

دندان درد

قالب ها

اگر به روکش، کلاه یا محافظ دهان نیاز دارید، دندانپزشک شما ممکن است مجبور شود یک قالب از دندان های شما تهیه کند. با این حال، این قالب ها چیزی برای ترسیدن نیستند. آنها قاب های کوچکی هستند که با یک ماده نرم پر شده و در دهان شما قرار می گیرند. وقتی گاز می گیرید، قالب کاملی برای دندان های شما ایجاد می کند. مواد قالب گیری طعم خوبی ندارند، اما چیزی نیست که برای چند ثانیه نتوانید آن را تحمل کنید. برخی از دندانپزشکان نسخه های طعم دار را برای کودکان در هر سنی در دسترس دارند.

منابع:

isaacsongentledentistry.com

mouthhealthy.org

webmd.com

«سوالات متداول»

انواع تخصص های دندان پزشکی کدام است؟

رشته دندانپزشکی دارای انواع مختلفی از تخصص های دندانپزشکی از جمله اندودنتیکس، ارتودنسی، پریودنتیکس، پروتز، دندانپزشکی کودکان و غیره است.

دندان پزشکی در بارداری مهم است؟

حتی اگر فقط فکر می کنید ممکن است باردار باشید، به مطب دندانپزشکی خود اطلاع دهید و بگویید در ماه چندم بارداری هستید. همچنین به دندانپزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید یا توصیه خاصی که از پزشک دریافت کرده اید بگویید. اگر بارداری شما پرخطر است یا شرایط پزشکی خاصی دارید، دندانپزشک و پزشک شما ممکن است توصیه کنند که برخی از درمان ها را بعدا انجام دهید.