Browsing: زایمان و ناباروری

زایمان، ناباروری و بیماری های زنان

بیماری های مربوط به زنان، زایمان، ناباروری و سقط جنین مشکلاتی هستند که باعث نگرانی زنان جوامع مختلف شده است چراکه سرعت شیوع این بیماری ها در حال افزایش است. در این مقاله از دکتر مایکو سعی کردیم طیف وسیعی از این مشکلات و بیماری ها را توضیح دهیم تا در افزایش آگاهی بانوان جامعه سهیم باشیم.

همه چیز در مورد زنان و زایمان

بیماری های زنان

در این بخش با انواع بیماری های شایع تر در زنان آشنا می شویم:

بیماری های مقاربتی (STD)

بیماری های مقاربتی عفونت هایی هستند که از راه رابطه ی جنسی با فردی که به این عفونت مبتلا است و زخم روی پوست منتقل می شود. عوامل STD باکتری ها، انگل ها و ویروس ها هستند. درواقع بیش از 20 نوع بیماری مقاربتی وجود دارد که اکثرشان هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهند. هرچند در بسیاری از موارد مشکلات سلامتی که ایجاد می کنند برای زنان شدیدتر است. به طوریکه اگر یک زن باردار به بیماری مقاربتی مبتلا باشد این قضیه می تواند مشکلات جدی برای سلامتی کودک ایجاد کند.

عوامل ابتلا به بیماری های مقاربتی

اندومتریوز خارجی

آندومتریوز مشکلی است که رحم زن را تحت تأثیر قرار می دهد. آندومتریوز زمانی است که نوعی بافت که به طور معمول رحم را می پوشاند در جای دیگری مثلا روی تخمدان ها، پشت رحم، روده ها یا روی مثانه رشد کند.  این بافت “نادرست” می تواند باعث درد، ناباروری و پریودهای بسیار سنگین و پردرد شود. درد معمولاً در ناحیه شکم، کمر یا ناحیه لگن حس می شود. البته این بیماری همیشه علائم ندارد و برخی از زنان از طریق مشکل در باردار شدن ممکن است متوجه آن شوند.

فیبروم های خارجی رحم

فیبروم رحم شایع ترین تومور غیر سرطانی زنان در سنین باروری است. فیبروم ها از سلول های ماهیچه ای و سایر بافت هایی ساخته شده اند که در داخل و اطراف دیواره رحم یا رحم رشد می کنند که علت آن هنوز ناشناخته است.

اندومتریوز خارجی

علائم فیبروم عبارتند از:

  • پریودهای سنگین یا دردناک و خونریزی بین دوره ها
  • احساس پُری در قسمت پایین شکم
  • اغلب ادرار کردن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد پایین کمر
  • مشکلات باروری مانند ناباروری، سقط جنین های متعدد یا زایمان زودرس

ممکن است برخی زنان هیچ علائمی نداشته باشند به همین دلیل مهم است که برای معاینات معمول به پزشک خود مراجعه کنید.

سرطان زنان

سرطان ژنیکولوژیک به هر سرطانی گفته می شود که از اندام های تناسلی زن شروع می شود. سرطان های ژنیکولوژیک در نقاط مختلف لگن زنان که ناحیه زیر معده و بین استخوان های لگن است، شروع می شود.

فیبروم

  1. سرطان دهانه رحم از دهانه رحم که انتهای باریک و پایینی رحم است شروع می شود.
  2. سرطان تخمدان از تخمدان‌ هایی که در هر طرف رحم قرار دارند شروع می‌شود.
  3. سرطان رحم از رحم شروع می شود (اندام گلابی شکل در لگن زن، جایی که نوزاد در زمان بارداری زن رشد می کند.)
  4. سرطان واژن از واژن شروع که کانال لوله مانندی است که بین انتهای رحم و قسمت بیرونی بدن قرار دارد شروع می شود.
  5. سرطان ولو در فرج، قسمت بیرونی اندام تناسلی زنانه شروع می شود.

ویروس HIV

HIV ویروس نقص ایمنی انسانی است و بر سلول های خاص سیستم ایمنی (به نام سلول های CD4) تأثیر می گذارد. با گذشت زمان، HIV می تواند بسیاری از این سلول ها را از بین ببرد و بدن دیگر نتواند با عفونت مبارزه کند. بدن انسان نمی تواند از شر اچ آی وی خلاص شود، یعنی فرد آلوده تا آخر عمر به آن مبتلا می ماند. در حال حاضر هیچ درمانی برایش وجود ندارد اما با مراقبت های پزشکی مناسب می توان این ویروس را کنترل کرد. HIV ویروسی است که می تواند منجر به سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز شود. ایدز مرحله آخر عفونت HIV است، زمانی که سیستم ایمنی بدن فرد به شدت آسیب می بیند.

HIV

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی (IC) یک بیماری مزمن مثانه است که منجر به ناراحتی یا درد مکرر در مثانه یا ناحیه اطراف لگن می شود. افراد مبتلا به IC معمولاً دارای دیواره های مثانه ملتهب یا تحریک شده هستند که می تواند باعث زخم و سفت شدن مثانه شود. آی سی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، در زنان شایع تر از مردان است. نکته این است که برخی افراد تعدادی یا حتی یکی از علائم زیر را ندارند:

  • ناراحتی خفیف شکم یا لگن
  • تکرر ادرار
  • احساس فوریت برای ادرار کردن
  • احساس فشار در ناحیه شکم یا لگن
  • درد شدید در مثانه یا ناحیه لگن
  • درد شدید زیر شکم که با پر شدن یا خالی شدن مثانه تشدید می شود.

سیستیت بینابینی

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) خارجی

سندرم تخمدان پلی کیستیک زمانی اتفاق می ‌افتد که تخمدان‌ ها یا غدد فوق کلیوی زن بیش از حد طبیعی هورمون‌ های مردانه تولید کنند. یک نتیجه این است که کیست ها (کیسه های پر از مایع) روی تخمدان ها ایجاد می شوند. زنان چاق بیشتر در معرض ابتلا به PCOS هستند. زنان مبتلا به PCOS در معرض افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی هستند. علائم ممکن است شامل:

  • ناباروری
  • درد لگن
  • رشد موهای زائد روی صورت، سینه، شکم، شست یا انگشتان پا
  • طاسی یا نازک شدن موی سر
  • آکنه، پوست چرب یا شوره سر
  • لکه هایی با پوست قهوه ای تیره یا سیاه ضخیم شده

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) خارجی

قائدگی و پریود چیست؟

قاعدگی عبارت است از ریزش ماهانه ی پوشش داخلی رحم زن. این فرآیند با اصطلاحات مریضی ماهیانه، دوره قاعدگی، سیکل یا دوره (پریود) شناخته می شود. خون قاعدگی – که بخشی از خون و بخشی از داخل رحم است – از رحم از طریق دهانه رحم و از طریق واژن از بدن خارج می شود.

سیکل نرمال قائدگی چگونه است؟

چرخه ی قاعدگی اصطلاحی است که برای توصیف توالی وقایعی است که در بدن زن رخ می دهد استفاده می شود زیرا هر ماه برای احتمال بارداری تکرار می شود. سیکل قاعدگی در اولین روز پریود شروع و متوسط ​​این چرخه 28 روز است. با این حال، طول یک چرخه می تواند از 21 روز تا حدود 35 روز متغیر باشد. مراحل چرخه ی قاعدگی با افزایش و کاهش مواد شیمیایی (هورمون) آغاز می شود. غده ی هیپوفیز در مغز و تخمدان ها در دستگاه تناسلی زنان هورمون های خاصی را در زمان های خاصی در طول چرخه قاعدگی تولید و ترشح می کنند که باعث می شود اندام های دستگاه تناسلی به روش های خاصی پاسخ دهند. رویدادهای خاصی که در طول چرخه قاعدگی رخ می دهد را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

سیکل نرمال قاعدگی

  • مرحله ی قاعدگی

این مرحله که معمولاً از روز اول تا پنجم طول می کشد زمانی است که در صورت عدم بارداری، پوشش داخلی رحم از طریق واژن خارج می شود. اکثر زنان به مدت سه تا پنج روز خونریزی می کنند ولی حتی اگر دو تا هفت روز طول بکشد هم هنوز طبیعی است.

  • فاز فولیکولی

این مرحله معمولاً از روز ششم تا چهاردهم انجام می ‌شود. در این مدت، سطح هورمون استروژن افزایش می ‌یابد که باعث رشد و ضخیم شدن پوشش داخلی رحم (به نام آندومتر) می ‌شود. علاوه بر این، هورمون محرک فولیکول باعث رشد فولیکول ها در تخمدان ها می شود. در طی روزهای 10 تا 14، یکی از فولیکول های در حال رشد، یک تخمک کاملا بالغ را تشکیل می دهد.

پریود چیست؟

  • تخمک گذاری

این مرحله تقریباً در روز 14 در سیکل قاعدگی 28 روزه رخ می دهد. افزایش ناگهانی هورمون لوتئینیزه باعث می شود که تخمدان تخمک خود را آزاد کند که تخمک گذاری نامیده می شود.

  • فاز لوتئال

این مرحله از روز 15 تا روز 28 ادامه دارد. پس از رها شدن تخمک از تخمدان، شروع به حرکت از طریق لوله های فالوپ به سمت رحم می کند. در این مرحله سطح هورمون پروژسترون برای کمک به آماده سازی پوشش رحم برای بارداری افزایش می یابد. اگر تخمک توسط اسپرم بارور شود و به دیواره رحم بچسبد، زن باردار می شود. اگر بارداری اتفاق نیفتد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و پوشش ضخیم رحم در طول دوره قاعدگی ریزش می کند.

حاملگی و بارداری

بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی مادر، 40 هفته حساب می شود. تاریخ تخمینی تولد شما فقط برای ارائه راهنمایی به شما است. بچه ها وقتی آماده هستند می آیند و شما باید صبور باشید. جنسیت و ویژگی های ارثی نوزاد در لحظه لقاح تعیین می شود.

مشکلات حین بارداری

عوارض بارداری مشکلاتی هستند که در دوران بارداری ایجاد می شوند. آنها می توانند سلامت مادر، کودک یا هر دو را شامل شوند. برخی زنان مشکلات سلامتی دارند که در دوران بارداری ایجاد می شود و برخی دیگر از قبل این مشکلات را دارند که می تواند منجر به عوارض شود. دریافت مراقبت های بهداشتی قبل و حین بارداری برای زنان بسیار مهم است تا خطر عوارض بارداری کاهش یابد.

مشکلات حین بارداری

موارد زیر شامل برخی از بیماری‌های شایع سلامت مادر یا مشکلاتی است که یک زن ممکن است در طول بارداری تجربه کند:

کم خونی

کم خونی کمتر از حد طبیعی بودن تعداد گلبول های قرمز سالم است. درمان علت زمینه ای کم خونی به بازیابی تعداد گلبول های قرمز سالم کمک می کند. زنان مبتلا به کم خونی باردار ممکن است احساس خستگی و ضعف کنند که با مصرف مکمل های آهن و اسید فولیک می توان به این امر کمک کرد.

عفونت های دستگاه ادراری (UTI)

UTI یک عفونت باکتریایی در دستگاه ادراری است. اگر علائم زیر را دارید ممکن است UTI داشته باشید:

  • درد یا سوزش هنگام استفاده از حمام
  • تب، خستگی یا لرزش
  • تمایل به استفاده مکرر از حمام
  • فشار در قسمت پایین شکم
  • ادراری که بوی بد می دهد، کدر یا قرمز به نظر می رسد.
  • حالت تهوع یا کمردرد

دیابت در دوران بارداری

دیابت بارداری قند خون بالا (گلوکز) است که در دوران بارداری ایجاد می شود و معمولاً پس از زایمان از بین می رود. این دیابت می تواند در هر مرحله از بارداری رخ دهد، اما در سه ماهه دوم یا سوم شایع تر است. دیابت بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما نتواند انسولین کافی – هورمونی که به کنترل سطح قند خون کمک می ‌کند – را تولید کند تا نیازهای اضافی شما در بارداری برآورده شود.

دیابت بارداری

شرایط سلامت روان

برخی از زنان در دوران بارداری یا پس از آن دچار افسردگی می شوند. علائم افسردگی عبارتند از:

  • خلق و خوی ضعیف یا غمگین
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های سرگرم کننده
  • تغییر در اشتها، خواب و انرژی
  • مشکل در تفکر، تمرکز و تصمیم گیری
  • احساس بی ارزشی، شرم یا گناه
  • افکاری راجع به اینکه زندگی ارزش زیستن ندارد

فشار خون بالا

فشار خون بالای کنترل نشده قبل و در طول بارداری، زن باردار و کودکش را در معرض خطر قرار می دهد. این بیماری با افزایش خطر عوارض مادری مانند نماد خارجی پره اکلامپسی، جدا شدن جفت (زمانی که جفت از دیواره رحم جدا می شود) و دیابت بارداری همراه است. این زنان همچنین با خطر بیشتری برای پیامدهای مربوط به تولد مانند زایمان زودرس، داشتن نوزادی کوچک با توجه به سن حاملگی و مرگ نوزاد مواجه هستند. مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که قبل از باردار شدن، مشکلات فشار خون را با پزشک خود در میان بگذارید تا درمان مناسب و کنترل فشار خون قبل از بارداری انجام شود.

چاقی و افزایش وزن

مطالعات اخیر نشان می دهد که هر چه وزن یک زن قبل از باردار شدن بیشتر باشد، خطر عوارض بارداری از جمله پره اکلامپسی، GDM، مرده زایی و زایمان سزارین بیشتر می شود. همچنین تحقیقات CDC نشان داده که چاقی در دوران بارداری با افزایش استفاده از مراقبت های بهداشتی و خدمات پزشک و اقامت طولانی تر در بیمارستان برای زایمان مرتبط است. زنان چاق و دارای اضافه وزن که قبل از بارداری وزن کم می کنند، احتمالاً بارداری سالم تری خواهند داشت.

چاقی در بارداری

عفونت ها

در دوران بارداری، کودک شما از بسیاری از بیماری‌ ها مانند سرماخوردگی محافظت می‌ شود؛ هرچند برخی از عفونت ها می توانند برای شما، کودکتان یا هر دو مضر باشند. اقدامات آسان مانند شستن دست ها و اجتناب از برخی غذاها می تواند از شما در برابر برخی عفونت ها محافظت کند. اگر فکر می کنید ممکن است عفونت داشته باشید یا در معرض خطر هستید، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

Hyperemesis Gravidarum

بسیاری از زنان به خصوص در 3 ماه اول بارداری دچار تهوع، استفراغ یا “بیماری صبحگاهی” می شوند. اعتقاد بر این است که علت تهوع و استفراغ در دوران بارداری افزایش سریع سطح هورمونی به نام HCG (گنادوتروپین جفتی انسان) است که توسط جفت ترشح می شود. با این حال، استفراغ بارداری زمانی رخ می دهد که حالت تهوع و استفراغ شدید و مداوم در دوران بارداری وجود داشته باشد. این بیماری می تواند منجر به کاهش وزن و کم آبی بدن شود و ممکن است نیاز به درمان شدید داشته باشد.

حاملگی خارج رحمی چیست؟

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده در خارج از رحم رشد کند. تقریباً بیش از 90٪ حاملگی های خارج از رحم در لوله فالوپ رخ می دهند. همانطور که بارداری رشد می کند، می تواند باعث ترکیدن لوله (پارگی) و درنهایت باعث خونریزی داخلی شدید شود. این می تواند یک اتفاق اورژانسی تهدید کننده زندگی مادر باشد که نیاز به جراحی فوری دارد.

تصویر حاملگی خارج از رحم

ریسک فاکتور های حاملگی خارج رحمی

عوامل خطر حاملگی خارج از رحم شامل موارد زیر است:

  • حاملگی خارج از رحم قبلی
  • جراحی قبلی لوله فالوپ
  • جراحی قبلی لگن یا شکم
  • برخی از عفونت های مقاربتی (STIs)
  • بیماری التهابی لگن
  • اندومتریوز
  • سیگار کشیدن
  • سن بالاتر از 35 سال
  • سابقه ی ناباروری
  • استفاده از فناوری کمک باروری، مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)

حدود نیمی از زنانی که حاملگی خارج از رحم دارند، عوامل خطر شناخته شده ای ندارند. زنان باید نسبت به تغییرات در بدن خود به خصوص اگر علائم حاملگی خارج از رحم را دارند، هوشیار باشند. اما باید به چه علائمی حساس بود؟

نشانه های حاملگی خارج رحمی چیست؟

در ابتدا، حاملگی خارج از رحم ممکن است مانند یک حاملگی معمولی با برخی از علائم مشابه، مانند عقب افتادن قاعدگی، حساس شدن سینه ها یا ناراحتی معده احساس شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی غیر طبیعی واژن
  • کمر درد
  • درد خفیف در ناحیه شکم یا لگن
  • گرفتگی خفیف در یک طرف لگن

سقط جنین بر اثر حاملگی خارج از رحم

انواع زایمان

در این بخش با انواع زایمان ها و روش های آن آشنا می شویم:

زایمان طبیعی یا واژینال

نوع رایج زایمان، زایمان طبیعی است. این روش شامل هیچ روش پزشکی و درمان های تهاجمی نیست. این نوع زایمان یک انتخاب شخصی است و در صورتی که مادر در طول عمل متعهد باشد در نظر گرفته می شود. تمرینات و موقعیت های خاصی توسط پزشک برای انجام زایمان به روش طبیعی پیشنهاد می شود. یک ماما اغلب در طول زایمان در کنار مادر می ماند تا مطمئن شود که همه چیز به خوبی پیش می رود و روحیه مادر خوب است. اگر تمام مقدمات لازم از قبل انجام شده باشد، ممکن است زایمان در بیمارستان یا حتی در خانه انجام شود.

سزارین

گاهی اوقات، به دلیل شرایط خاصی که ممکن است در صورتی که زایمان واژینال خطری برای مادر یا نوزاد ایجاد کند، مادر مجبور است زایمان سزارین را به جای زایمان طبیعی انتخاب کند. برای به دنیا آوردن نوزاد، شکم و سپس رحم را با جراحی باز می کنند تا نوزاد خارج شود. نام سزارین از کلمه لاتین caedare به معنای بریدن گرفته شده است بنابراین به این نوع زایمان سزارین نیز گفته می شود.

انواع زایمان

زایمان طبیعی بعد از سزارین (VBAC)

بعد از سزارین، احتمال زایمان طبیعی در زنان تقریباً وجود ندارد. با این حال، در سال های اخیر، روش های خاصی این امکان را برای زنان فراهم کرده است که حتی پس از انجام سزارین به عنوان روش قبلی زایمان، زایمان طبیعی موفقی داشته باشند. زایمان واژینال پس از سزارین به عنوان زایمان طبیعی (VBAC) شناخته می شود.

زایمان فورسپس

این نوع زایمان فقط در مواردی از زایمان طبیعی لازم است. معمولاً زمانی که نوزاد در مسیر عبور از کانال زایمان نتواند به طور کامل بیرون بیاید ازین زایمان استفاده می شود. چراکه به دلیل انسدادهای خاص یا زمانی مادر خسته و فرسوده می شود و احساس می کند نمی تواند نوزاد را بیرون کند.

استخراج خلاء

کشیدن خلاء نیز مشابه روش فورسپس زمانی که زایمان واژینال ناموفق است استفاده می شود. به عنوان مثال: اگر حرکت کودک در کانال مادر متوقف شود، از روش استخراج خلاء استفاده می شود. این روش نیاز به یک پمپ خلاء دارد که در داخل کانال قرار داده شود تا زمانی که به سر نوزاد برسد. انتهای جاروبرقی دارای یک فنجان نرم است که روی سر کودک قرار می گیرد و با خلاء ایجاد شده، کودک از طریق کانال به بیرون هدایت می شود.

زایمان در آب

برخی از زنان ترجیح می دهند در آب گرم آماده ی زایمان شده و برای مرحله ی اصلی زایمان بیرون بیایند. زنان دیگر نیز تصمیم می گیرند برای زایمان در آب بمانند. تئوری پشت زایمان در آب این است که از آنجایی که نوزاد به مدت 9 ماه در کیسه ی مایع آمنیوتیک بوده است، زایمان در یک محیط مشابه برای نوزاد ملایم‌ تر و برای مادر استرس کمتری دارد.

عوارض پس از زایمان

عوارض بعد از زایمان

پس از بچه دار شدن، مهم است که از عوارضی که در زمان بین تولد تا شش هفته پس از آن ممکن هستند آگاه باشید و در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • خونریزی بیش از حد

خونریزی برای حدود 2-6 هفته پس از زایمان طبیعی است و به مرور باید کم شود. برخی زنان خونریزی بیش از حد، معمولاً در 1-2 هفته پس از زایمان را تجربه می کنند که ممکن است ناشی از احتباس جفت، عفونت یا سایر مسائل باشد.

  • عفونت و سپسیس

برخی پس از تولد دچار عفونت (رحم، ادرار، زخم، دستگاه تنفسی فوقانی و ورم پستان) می شوند. این مشکلات وقتی زود تشخیص داده شوند با آنتی بیوتیک برطرف می شوند. با این حال، اگر عفونت پیشرفت کند و درمان نشود منجر به سپسیس، آبسه، آمبولی ریه، شوک سپتیک و موارد دیگر می شود.

  • سکته

تقریبا 50 درصد سکته های مغزی پس از زایمان اتفاق می افتد. به نظر می رسد بالاترین دوره های خطر، دوره زایمان و تا دو هفته پس از آن است. البته خطر آن می تواند تا شش هفته پس از زایمان هم ادامه داشته باشد.

  • افسردگی و اضطراب

اختلالات خلقی و اضطراب پری ناتال (PMADs) از هر 5 زن 1 نفر را در دوران بارداری و پس از زایمان تحت تاثیر قرار می دهد. علائم معمولاً ظرف یک یا دو هفته پس از زایمان برطرف می شوند. هرچند گاهی علائم ادامه و بدتر می شود.

افسردگی زایمان

  • عوارض مربوط به اختلال مصرف مواد

تعداد مسمومیت های دارویی و مرگ و میر مادران ناشی از مواد افیونی در ایلینوی در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است. بین سال‌های 2008 تا 2016، مرگ‌ های مرتبط با بارداری تحت تاثیر مسمومیت‌ های دارویی تقریباً سه برابر و مسمومیت با مواد افیونی تقریباً 6 برابر افزایش یافته است.

  • کاردیومیوپاتی و بیماری قلبی

برخی از زنان پس از زایمان در معرض خطر ابتلا به کاردیومیوپاتی حین زایمان، نوع نادری از نارسایی قلبی که عضله قلب را ضعیف کرده و پمپاژ خون به بقیه بدن را دشوارتر می کند، هستند. برخی از عوامل خطر عبارتند از فشار خون بالا، چاقی، دیابت، سوء تغذیه، سیگار کشیدن و سن بالای مادر.

  • آمبولی ریه

این یک انسداد در یکی از شریان‌ های ریوی در ریه‌ ها است که اغلب به دلیل لخته‌ های خونی است که از پاها به ریه ‌ها می ‌رود. برخی از عوامل خطر عبارتند از چاقی، زایمان سزارین، زایمان طولانی مدت، فشار خون بالا، کم آبی بدن و سن بالای مادر.

سقط جنین و کورتاژ

سقط جنین، بیرون راندن جنین از رحم قبل از رسیدن به مرحله حیات (در انسان معمولاً در هفته بیستم بارداری) است. سقط جنین ممکن است خود به خود اتفاق بیفتد یا به صورت هدفمند انجام شود که در این صورت اغلب به آن سقط القایی می گویند. سقط خود به خودی یا سقط جنین به دلایل زیادی از جمله بیماری، ضربه، نقص ژنتیکی یا ناسازگاری بیوشیمیایی مادر و جنین رخ می دهد. گاهی اوقات جنین در رحم می ‌میرد اما دفع نمی ‌شود که به آن سقط از دست رفته گفته می‌ شود.

سقط جنین القایی ممکن است به دلایلی انجام شود که به چهار دسته کلی تقسیم می شوند: حفظ جان مادر (حفظ رفاه جسمی و روانی مادر)، جلوگیری از تکمیل بارداری ناشی از تجاوز جنسی یا زنای با محارم، جلوگیری از تولد کودکی با ناهنجاری جدی (نقص ذهنی یا ناهنجاری ژنتیکی)، جلوگیری از تولد به دلایل اجتماعی یا اقتصادی (مانند جوانی شدید زن باردار یا منابع مادی بسیار ضعیف خانواده).

طبق برخی تعاریف، سقط جنین هایی که برای حفظ رفاه زن یا در موارد تجاوز جنسی یا زنای با محارم انجام می شود، سقط درمانی یا قابل توجیه است.

سقط جنین و کورتاژ

ناباروری

ناباروری یک بیماری دستگاه تناسلی مردانه یا زنانه است که با ناتوانی در بارداری پس از 12 ماه یا بیشتر از رابطه جنسی منظم محافظت نشده تعریف می شود.

ناباروری در زنان

ناباروری معمولاً به دلیل مشکلات مربوط به تخمک گذاری (آزاد شدن ماهانه تخمک از تخمدان ها) ایجاد می شود. برخی از مشکلات به طور کلی آزاد شدن تخمک را متوقف کرده در حالی که برخی دیگر مانع از آزاد شدن تخمک در طی برخی چرخه ها می شوند. مشکلات تخمک گذاری می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • پرکاری/کم کاری تیروئید
  • نارسایی زودرس تخمدان – تخمدان ها قبل از 40 سالگی از کار بیفتند.
  • جای زخم ناشی از جراحی
  • مشکلات مخاط دهانه رحم
  • فیبروم ها
  • اندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن
  • عقیم سازی
  • داروها
  • شیمی درمانی
  • داروهای اعصاب

ناباروری و علائم آن

علائم ناباروری در زنان

طیفی از علائم ناباروری در زنان به شرح زیر است:

  • درد هنگام رابطه ی جنسی
  • پریودهای طولانی یا دردناک
  • خون قاعدگی تیره یا کم رنگ
  • سیکل قاعدگی نامنظم یا متوقف شدن آن
  • اندومتریوز
  • تغییرات هورمونی
  • آسیب به لوله های فالوپ یا تخمدان ها
  • سندرم تخمدان پلی ‌کیستیک
  • یائسگی زودرس
  • سرطان
  • چاقی

منابع

medicalnewstoday.com

britannica.com

eehealth.org

nhs.uk

سوالات شما

1. نشانه های حاملگی خارج رحمی چیست؟

ممکن است مانند حاملگی معمولی با عقب افتادن قاعدگی، حساس شدن سینه ها یا ناراحتی معده احساس شود. علائم خاص تر دیگر آن می تواند: خونریزی غیر طبیعی واژن، کمر درد، درد خفیف در ناحیه شکم یا لگن و گرفتگی خفیف در یک طرف لگن باشد.

2. تعریف ناباروری چیست؟

ناباروری یک بیماری دستگاه تناسلی مردانه یا زنانه است که با ناتوانی در بارداری پس از 12 ماه یا بیشتر از رابطه جنسی منظم محافظت نشده تعریف می شود.